Vytvořené odpovědi
-
AutorPříspěvky
-
Vlkous
Účastník[citace]Duke napsal:
Sem teďka narazil na zajímavý video. Sice sem zatím úspšně sjel akorát Vlatavu a Sázavu, ale tohle by bylo jiný kafe… Nemá někdo zkušenost z norských řek?
[/citace]
na některých místech je to jako – KONEČNÁ VYSTUPOVAT nebo nezaplatil sis tak padej :-))))
Vlkous
ÚčastníkVestfjorden Brygge červen 2010
Při výběru místa pro výpravu do Norska v roce 2010 jsem přihlížel k tomu, že jsem chtěl tentokráte vyjet o něco výš na sever Norska, než jiné roky. Nakonec z veliké nabídky vyhrál Vestfjorden Brygge v komuně Steigen, mezi městy Bodo a Narvik. Chata se nachází na pevnině, přímo proti jižnímu cípu Lofot. Červen od 9.6. do 24.6. včetně cesty, měl být pro nás termínem vhodným pro lov větších ryb, různých druhů a i příjemnějším počasím, než by byl termín v jarních měsících.
Cestování
Tras se nabízelo několik. Nakonec jsme se odhodlali pro časově delší, přesto pro řidiče méně náročnější trasu – Z Jindřichova Hradce do Ústí nad Labem. V Německu kolem Drážďan a Berlína. Kolem Polského Štětína, Koszalin do Gdaňsk = 1000 km. Z Gdaňsk trajektem společnosti Polferries do Švédského Nynashamn u Stockholmu. Dále směrem Gavle, Umea, Skelleftea a po silnici číslo 95 směrem na severozápad do Norska. Dále po již Norské hlavní silnici E6 do Fauske a směrem na poloostrov Steigen až do osady Helnesund, kde stojí chata Vestfjorden Brygge = 1500 km. Několik lidí mě zrazovalo před cestou Polskem. Nejhorší úsek cesty na celé trase byl v Německu, před hranicemi s Polskem. Tamní cca 20 km úsek staré dálnice, je opravdu tankodrom. Na výše popsané trase Polskem jsou silnice mezi obcemi ve výborném stavu. Jsou široké a bezpečné. V obcích je stav silnic přesně takový – hrozný – jako u nás. Čím více jsme se blížili k městu Gdaňsk, tím je větší hustota obcí. Posledních cca 100 km se jede 2 hodiny. Celkem 386 km Polskem, jsme zdolali za 5 hodin s třemi přestávkami. Z Polska do Švédska jsme se směrem tam přepravili lodí Baltivia a směrem zpět lodí Scandinavia. Předem jsme si zakoupili neměnné a nevratné palubní lístky. Nejvýhodnější varianta pro dvě auta a šest cestujících – jedno auto + řidič a druhé auto +5 lidí. Dvě kajuty pro čtyři lidi. Nemám tušení, jestli je to tak pokaždé, ale směrem tam jsme dostali krásné prostorné kajuty s širokými postelemi, umyvadlem a i okýnkem. Zpět to byla kobka, kde se dva lidi v uličce mezi palandami nevešli. Nakonec i takto se člověk vyspí pohodlněji než v autě. V každém případě trajekty směrem tam i zpět vyplouvají v 18:00 a do cíle své plavby připlouvají okolo 13. hodiny druhý den. Takže si pohodlně všichni odpočinou před další cestou. Mimo jiné Polské 12,5° pivo Žyviec je výborné uspávadlo i když 0,3 litru stojí 7 zlotých. Umíchaná 2 vajíčka s jednou houskou a jedno kafe vyšlo na 40 zlotých. Zvláštností bylo to, že se v restauracích na trajektech dalo platit pouze PLZ a SEK. Eura nebrali. Jejich měnící automat na Baltivii byl totální zloděj. Na Scandinavii byla směnárna a to celkem už šlo. Nakoupení měny doma by v každém případě vyšlo líp. Cestování Švédskem je prostě parádní. Na hlavích tazích, jejich jeden jízdní pruh, s rozšířením na dva jízdní pruhy po pár kilometrech v jednom směru a na střídačku v protisměru, umožňuje jet plynule bez zdržování se za pomalejšími vozy. Mezi směry tam a zpět jsou svodidla a tak nehrozí vjet do protisměru. Cestovatel jede většinou lesem, kdy od krajnice je několik metrů vysekaný veškerý podrost. Na vedlejších silnicích se skoro s nikým člověk nepotká a většinou je povolená rychlost 100Km/h.
Není výjimkou, že se potkáte se soby a sem tam i s losem. Obával jsem se malé hustoty čerpacích stanic a tankování kartou, ale ani toto nebyl vůbec žádný problém. V každé obci je i několik pump a kartou natankuje každý. Nic není složité. Některé pumpy měli otevřeno od 7:00 do 24:00 hodin. Cestovalo se nám v červnu velice dobře i proto, že čím jste blíž k severu, tím je více světla. Noc je nocí pouze podle hodin. Celá cesta včetně 19 hodinového trajektu, trvala 60 hodin.
Na místě
Chata Vestfjorden Brygge stojí přímo u vody. V přízemí je byt pro 6 lidí. Tři ložnice po dvou postelích. Na oknech jsou rolety, tak nikdo nemusí mít strach, že za bílých nocí kvůli světlu neusne. Kuchyně je prostorná a klasicky vybavená. Koupelna se sprchou a záchodem je taky prostorná a jako nová. V prvním patře jsou dva byty, každý pro čtyři lidi. Součástí bytů je společná místnost na sušení oděvů a nerezový pult na úpravu filetů opět se sladkou vodou. Pro větší byt je přidělený 300 L mrazák a pro menší byty jsou 150 L mrazáky. V chatě je možnost připojení na internet pomocí WIFI. Hned u chaty je plovoucí molo, které klesá a stoupá během dne i o 2,5m. K dispozici jsou dvě hliníkové lodě Kvaerno s 50HP motory a dvě plastové lodě Qyen se 40 HP. Všechny lodě mají volantové řízení, echolot s GPS. Mám podezření, že Kvaerna jsou určené pro byty po 4 lidech a Qyen pro byt pro 6 lidí. Na plovoucím molu se nachází krytá filetárna se sladkou vodou. Vedle chaty stojí KUVEN. Kruhový domek určený na grilování, ale když jsme se pokusili grilovat, tak vevnitř bylo jako v udírně. Výhled na moře je směrem k Lofotům a ty jsou za lepšího počasí vidět.
Rybolov
Možná, že jsme měli štěstí, možná ne. Potkali jsme se tam s partou Čechů. Nachytáno měli tři dny před odjezdem a tak se věnovali lovu halibutů. Chytili několik halibutů okolo 1 metru od 10 do 14 kg. A tím jsme se nechali ovlivnit i my. Ale zpět na začátek. Při předávání lodí je nutné pořádně prohlídnout motor a hlavně vrtule. Jakékoliv odřeniny i třeba barvy je třeba zapsat do předávacího protokolu. Záloha byla 1000 Nok za 1 loď a vztahovala se i na vybavení chaty. Na jedné naší lodi ( měli jsme obě Qyen ), byla vrtule zničená a tak jí museli vyměnit. Cena jedné vrtule 2000 NOK. Okolí je plné ostrovů a ostrůvků a i když se zdá, že člověk vyjede na volné moře, je tam spousta podmořských skal. Příliv a odliv dělá své a tak jen díky GPS a mapy v něm, jsme nic nepoškodili. Němci, kteří vystřídali Čechy, hned druhý den urvali celý spodek motoru a to nám na GPS ukázali, že jeli na ryby tam a pak zpět úplně stejnou trasou. GPS zaznamenává každou trasu a tak se dá přesně jezdit po stejných trasách nebo se vracet na úspěšná lovná místa. Při větru se každý může schovat za ostrovy, takže se dá chytat téměř vždy. My jsme nevyjeli pouze jednou, kdy vítr dosahoval 14 m/s. Po tomto větrném dni, kdy vítr foukal od jihu, se vítr úplně otočil a foukalo ze severu. Vyjeli jsme opět na moře. Vlny rozbité o ostrovy naše lodě zvládali neskutečně dobře, ale od jihu, proti větru, přicházeli dlouhé táhlé oceánské vlny, které se dokázaly zvednout o skryté podmořské kopce a skály, až do výše 4 metrů. Po tomto zjištění jsme chytali při těch dlouhých vlnách pouze za ostrovy, i když na návětrných stranách nebo dál od podmořských kopců. Ty kopce jsou vyznačené v GPS vrstevnicemi a na vrcholu křížkem. V okolí je mnoho mělčin. Lovem jsme se zaměřili na halibuty. Halibuti vyjížděli na hloubky 10 až 15 metrů a lovili menší tresky tmavé. Proto jsme chytali na hloubkách od 10 do 30 metrů. Pouze na jedné podmořské hoře jsme přejeli několikrát a ryby tam stále byly. Další dny už ne. Jinak se nám neosvědčilo vracet se na přesně stejná místa. Ryby se stěhovaly a tak bylo dobré popojet třeba o 100 metrů bokem a nechat se unášet driftem a opět se dalo slušně chytat. Chytali jsme především tresky obecné a tmavé, vše do 80 cm. Sem tam se spletla treska jednoskvrnná a okouník. Mníci taky byli při chuti a chytlo se i několik mníků brosma. Způsob lovu nejvíce připomínal přívlač. Strašně moc záleželo na rychlosti driftu lodí a na hloubkách. Nejlepší nástrahou byla jakákoliv bílo modrá guma všech možných tvarů a velikostí. Jigové hlavy různých gramáží. Když jsme použili pilkříky nebo i pilkry tmavších barev, tak nad ně se osvědčily černé, červené i bílé papriky stejnou měrou. Tmavě modrý páternoster byl v některých dnech top. Gianty Jig heady jsme taky vyzkoušeli. Tentokrát byl nejlepší modrý s modrou gumou. Bylo to především tím, že velké ryby lovily především menší kelery a ostatní je moc nezajímalo, i když jsme v tresce obecné našli i menší oranžové kraby. Nebyl problém nachytat jakékoliv množství ryb. Týden před námi měli nádherné počasí. Nám moc nepřálo a tak když se oteplilo z 8 na 13°C, tak nám připadalo, že je nádherně teplo a svlékali jsme se do triček. Okolní, až 1 km vysoké hory, úžasná panoramata a krásný rybolov nám vždy zahřívali duše. Ačkoliv jsem se rozhodnul vyrazit docela dost na sever Norska, tak žádnou trofejní, byť třeba jen metrovou rybu, jsme neulovili. O to větší důvod mám, jet do Norska znova. Ne, ne. Norsko není jen o rybách…..
Pár postřehů a hodnocení
Zapova vylovovací smyčka. Neměl jsem příležitost jí opravdu pořádně vyzkoušet. Přesto. Při přívlači z mola se kamarádovi pověsila na prut 69 cm treska tmavá. Molo, z kterého chytal, bylo v tu chvíli zhruba 4 metry nad hladinou moře. Chytal na tenký vlasec a tak se neodvážil kelera zvednout z vody. Druhý kamarád sešplhal dolu a pomocí smyčky kelera dostali až nahoru. 69 cm keler nemá zas tak velký ocas, přesto ho Zapova smyčka bezpečně dostala z vody. Od té doby říkám „zapovo laso“
Červavost rybího masa. Mníci brosmy = na 10cm čtverečních 6 červů. Nejméně byli napadeni keleři, okouníci a kupodivu mníci mořští. Nejvíce červů bylo v oblasti břicha, ale našli jsme je i ve hřbetě. Taky jeden den bylo červů hodně a druhý den velice málo. Pravděpodobně to bylo místem rybolovu a možná tím, odkud ryby připluly. Nedávno jsem četl, jak se lidi osočují tím, kdo jak dobře nebo špatně filetuje ryby. Sám jsem se pohoršoval nad tím, jak Němci berou z ryb jen hřbety a ostatní vyhazují. Už se nedivme. Nikdo by si nebral červavé rybí maso a tak prostě vezme jen to, kde ho zatím nenašel. I po dokonalé kontrole, po nasolení ještě nějaký ten červ vylezl. Někteří červi jsou tmavší a jsou v mase krásně vidět. Někteří jsou úplně světlí, takže je člověk jen těžko najde. Kontrola masa zabere více času, jak samotné chytání a filetování. Jinak – já zrovna nemusím jíst červivé houby natož maso, ale těchto červů se nebojím a při určité vůli červy najdu. Tito červi se zneškodní tepelnou úpravou, ale i zmrazením. A zdaleka ne všechny ryby byly napadené.
Přesto si myslím, že s tímto budou mít nejen Norové problémy.
Pro mě neobvyklou, velice pozitivní zkušeností bylo to, že se o nás celou dobu pobytu starala paní domácí -Heidy. Každý den se přišla zeptat, jak se nám daří, každý den uklízela prostory sušárny a mrazáků. Každý den nám přinesla předpověď počasí a radila, kam a kdy máme jet chytat. Jednou nás přišla varovat před větším větrem.
Podrobnější informace můžu poskytnout kdykoliv. Mořskou mapu tohoto krásného místa stále ještě vozím v autě.
Jsem doma pár dnů, ale fakt už se zase těším, na další výpravu do nádherného Norska.
Vlkouš.
Vlkous
ÚčastníkKonečně jsme se zase dočkali 🙂
Norsko červen 2010 – VESTFJORDEN BRYGGE – osada Helnessund
kraj NORLAND, poloostrov STEIGEN, okres STEIGEN
oblast mezi městy BODO a NARVIK
Od 9. 6. 2010. 21:00 hod – do 24. 6.2010 cca 7:00 hod – pobyt 8 celých dnů, 9 nocí, celkem s cestou 16 dnů
Vlkous
ÚčastníkMikulčák – Tvarog
Vše špatné je k něčemu dobré. Mám obdobné zkušenosti a každá další výprava je lepší a lepší a lepší. I když ty rybky moc neberou. Nevadí, je tam v tom Norsku stejnak dobře, krásně a neopakovatelně.
Napsal jsi to otevřeně a šlo to z duše 🙂
GL
Vlkous
ÚčastníkZáří, říjen nemám nic. Takže už budu mít. Jasně, že rád dorazím.
Pepino – já znám z mnoha akcí, které jsem organizoval, že člověk si to maluje a pak dorazí třeba polovina lidí. Přál bych si aby letošní srázek nebyl poslední a tak jen řeknu. Když to bude letos trošku skromnější a povede se to, tak bude na co navzovat. Ber to tak, když přijde hodně lidí, nic se nestane a když málo, zklamání nebude zas tak veliké.
Ale ten pašík a pivko to nezní vůbec špatně i při menším počtu lidí.
Semnou můžete najisto počítat a až se to bude blížit, tak si myslím, že oslovím kamarády norky a nakonec nepřijedu sám.
Rada při psaní tady. Než odešleš zprávu vše co si napsal označ ( zamodři ) a dej CTRL C a když odešleš a ono ti to zmizne, tak dej jen do nového příspěvku CTRL V a nemusíš to psát znova.
Vlkous
ÚčastníkObjednávám 4 trička XL se jmény – VLKOUŠ, MONČA, SLAVČA, MASÁK
Vlkous
ÚčastníkTo o trofejní rybě skoro každý píše, ale nikdo nikdy ji nevezl v celku domů ?
Vlkous
ÚčastníkKaždá sladká voda někomu patří. Zatím jsem se v Norsku nesetkal s opakem.
Probičovat můžeš, ale bylo by to tak, jako by si šel na sousedův rybník nabo rybářský revír bez povolení – povolenky.
Vlkous
ÚčastníkNEBUDEME :-(((
Vlkous
ÚčastníkPane ZAPA. Taky Vás poprosím o odkaz na tu smyčku na ocas. Děkuji.
Vlkous
ÚčastníkPro Duke
Hezký den.
Trošku jsem tady listoval, protože jsem hledal odkaz Vtipy.
Tak nějak mi neustéle padaly do oka odkazy na volná místa.
Těch je nějak moc a vlastně jsou aktuální jen do určité doby a pak jsou k ničemu.Nevím, jak to zařídit aby lidi tyto nabídky pasli do jednoho vlákna, ale bylo by to docela vhodné aby to tak prostě bylo.
Vlkous
ÚčastníkŽena je s manželem u psychoterapeuta po dvacetiletém manželství,
stěžuje si na osamělost, nepochopení, nedostatek lásky, sexu,
atd, atd, atd…
prostě mele, mele a mele . . . .
Terapeut po přiměřené době vstane, obejde stůl, požádá ženu, aby
se postavila, přistoupí k ní, obejme ji a vášnivě ji políbí.
Žena si pak pomalu, jako v transu sedne a mlčky sedí.
Manžel na to čučí jak tydýt…
Terapeut říká manželovi: tohle vaše žena potřebuje aspoň třikrát
do týdne.
Můžete to pro ní udělat ? ? ?“
Manžel se zamyslí a povídá:
Můžu jí sem vozit pondělky a středy, ale v pátek ne, to chodím
na ryby.Vlkous
ÚčastníkČeská pojišťovna? Jako by jste nic nepojistili! Při ceste do Norska jsme potřebovali pro jednoho člena výpravy lékařské vyšetřenní a ošetření ve větším rozsahu. Prostě jsme ani nevěděli, jestli ten člověk bude moci s námi na ceste pokračovat nebo si ho tam nechají. Byl pojištěny u ČP, ale kartu pojištěnce jsme prostě najiít nedokázali. Telefonáty do ČR nakonec stály 2500Kč a nakonec nám řekli, že se můžou pouze spojit s onou nemocnicí ( naštěstí státní ) a že to nejspíš bude trvat 12 hodin. A to vše zhruba v polovině cesty, notně nevyspalí atd. každý tohle zná. Samozřejmě jsme s ČP řešili i ono pojištění a nakonec kdybychom nenašli u toho dotyčného obyč kartu VZP – která vše vyřešila, tak si ho tam nechali snad i s autem. Měli jsme štěstí, že jsme natrefili na státní nemocnici v Norsku a ne na soukromou. tam by se veškeré vyšetření muselo zaplatit keš a pak doma vymáhat na pojištovně. Musím říct, že to vyšetření u nás tojí přes 200 tisíc Kč. Norové se chovali neskutečně dobře a pacienta nám nakonec po všech vyšetřeních “ předali “ s tím, že neshledali nic závažného i když průběh záchvatu velice vážný byl a ještě dnes se modlím, že nedopadl tragicky.
Tentokráte jen opravdu náhodou, skvělým přístupem všech lidí ve výpravě, doktorům zásahovky a pak v nemocnici v Fredrikstadu vše dobře dopadlo.
Nakonec ten dotyčný i když mu jednoznačně nejméně dva lidé zachránili život ani nepoděkoval.
Na dlouhé cesty do Norska by se měli vydávat lidé v dobré kondici a pokud někdo ví, že jeho zdraví je vrtkavé, by se tam vydávat neměl. Je jasný, že i zdánlivě zdravého člověka může potkat cokoliv a proto píšu na koho nespoléhat.
S Českou pojišťovnou od té doby nechci a nebudu mít nikdy nic polečného – neporadili, nepomohli nic neřešili.
Tato pojišťovna prostě podle mé zkušenosti spolhlivá neni.
Vlkous
ÚčastníkTak já taky něco napíšu. Rozdělím to do dvou částí.
1: web, rybolovnorsko jsem našel v roce 2006 a od té doby sem chodím pravidelně. Ze začátku nás tu bývalo 5 a půl. Nejužitečnější příspěvky měli Sinčo s Pavlisem. Njn praktické zkušenosti se nedají zapřít. Pak se vložila do diskuze paní janka a pan ZAPA. To bylo něco supr navíc. A taky během času tady přibylo pár nekonstruktivních „prudičů“ kteří si nechali poradit a víc o rady nestojí. A je dobře, že tu již moc nepobývají.Chápu pana Zapu, že sem již moc nepíše – jeho jarní rady o top místech možná někomu pomohly, ale málo kdo sem napsal výsledky, jak to vlastně bylo ve skutečnosti. I pro něho to mohly být užitečné informace. Ale jsou tu další, kterým mnoho lidí může moc poděkovat za mnoho užitečného.
Možná, že jim samotným to tak nepřijde, ale mě to připadá tak, že když někdo prohlásí, že tato dnešní diskuze je o ničem, tak těm, co pro nás všechny sem píší zajímavé přízpěvky, dokonce dělají kus prácea, jim tímto za jejich příspěvky plivne do očí. Těma myslím především janku a MifakM a mnoho dalším. Spustu věcí se probralo, ale spousta věcí se může probírat stále dokola a bude to vždy aktuální. A prosím, vždy si všichni uvědomte, že jste taky jednou začínali a mějte se začátečníky trpělivost. kdysi, jednou měl někdo trpělivost s vámi.
Za další – dnešní „články“, které bývaly formou diskuze, byvaly krátké a necelé. Dnešní nemají chybu – jsou poučné až neskutečně a tak ten, kdo je nečte, tak přichází o mnoho užitečného a poučného. Viz předposlední článek Rybářské závody ala mobilní telefony a mnoho dalších před tím. A pro mě především od pan Piskotus Za norským snem – to je přímo umělecké dílo 🙂
Dobrá. Komu tato diskuze už nic nepřináší, tak prostě odejde. To je přeci normální. Svádět to na vzhled fora je zavádějící.
Jaké si to v diskuzi uděláme, takové to forum bude. Byl bych moc rád aby se sem pan ZAPA vrátil. Nikdy jsem nevyužil jeho radu na top místa, tam kam jsem jel, ale měl jsem to v plánu a měl jsem v plánu taky odpovědět, jak to kde šlo a jestli jeho rady byly užitečné. Ale respektuju jeho rozhodnutí. Tím, že odešel a své rady zde už neposkytuje ( jeho užitečné rad jsou přeci ve satré diskuzi stále ) forum přeci nezanikne ! A jsou tu rady a informace od dalších norků.
2:zde napíšu, co by se dalo udělat lépe, pokud to vůbec bude možné
– zpřístupnil bych starou diskuzi, bez možnosti do ní přispívat, ve staré podobě.
– než tento příspěvek odešlu, tak si ho musím CTR-C, protože ho píšu docela dlouho ( nemám neustále v kuse čas to napsat za pár minut ) a bohužel po odeslání mi zmizne. Pak otevřu znova dané téma a dám CTR-V a pak teprve v pohodě odešlu. Tohle je opravdu hodně špatné pro diskuzní forum.
– pokud chci zprávu editovat ( upravit ) je to neskutečný mišmaš.
– nejde mi odhlásit od tohoto fora, když já chci
– soukromé zprávy? jednou jedinkrát jsem dostal odpověď – nevím, jestli je to chyba fora nebo chyba adresátů, kteří si to nečtou a proto nemůžou odpovědět – ale stačilo by jasně napsané – máš xxx nepřečtených soukroumých zpráv ( SZ ) a je to. Myslím, že by to řešilo vše. Zvýrazněné SZ – na to asi nestačí.
Pojkud se některým tady nelíbí, tak sem prostě nechoďte
Vlkouš
Vlkous
ÚčastníkMIfakM – moc díky za mapu. Až se vrátíme popíšu vše od A do Z. Jak jsem jí nechal vytisknout, případné zalaminovíní a jak se osvědčila v praxi. Něco mám v GPS a i když jsem měl GPS v nepropustném obalu – v kterém se blbě ovládá – tak jsem si jí vyndal a lodí popojel a navigaci prostě utopil. Jasně, že voda v lodi byla slaná. Nakonec se mi navigace povedla rozebrat, kompletně omýt sladkou vodou, usušit a odnesla to pouze a jen baterka. Ale mít mapu celé oblasti před sebou, to nic nenahradí. Dopředu si člověk vybere kam by to měl jet vyzkoušet a tak se už těším, jak jí budu študovat.
Díky.
-
AutorPříspěvky