Hasvik, NO
temperature icon -1°C
skoro jasno
Trondheim, NO
temperature icon 1°C
oblačno
Oslo, NO
temperature icon -0°C
zataženo
Bergen, NO
temperature icon 5°C
jasno
Malé, MV
temperature icon 31°C
polojasno

Havoya 1/4

Na Havoyu jsme vyrazili letos na přelomu června a července. Byla to naše první zkušenost s dalekým severem. Po příjezdu na místo se před námi otevřel malebný fjord, bohužel právě utopený v mlze a dešti, s typicky červenými chatami. Jelikož byly čtyři hodiny ráno, uvařili jsme si kávu a srovnali se do našeho upraveného Mercedesu Vito k odpočinku. Kolem osmé hodiny jsme se vydali na obhlídku kempu a na dveřích kanceláře objevili telefonní kontakt na majitelku kempu. Ta ochotně dorazila do půl hodinky na místo. Provedla nás technickým zázemím kempu, předala nám chatu a loď, včetně patřičné instruktáže. Vše proběhlo hladce a bez problémů, i když jsme jazykoví analfabeti. Ubytovací chata je standardně vybavena vším co je třeba. Jen kuchyňského nádobí na vaření by mohlo být víc, ale nic tragického. Chata má dvě oddělené malé ložnice, jednu centrální místnost rozdělenou na kuchyňský kout a obývák. Dále je z předsíně vstup do koupelny s WC a do úklidové místnůstky. Chatu navíc obklopuje terasa, kde je i stůl a sezení. Vzdálenost do přístavu po příjezdové cestě je přibližně 200m a „sobí stezkou“ tak 70m.

1133

Dolmoy vs. Kvaerno

Loď Dolmoy byla osazena 90 koňovým dvoutaktním motorem EVINRUDE, dále FM vysílačkou pro případ nouze a GPS navigací EAGLE s echolotem. Navigaci s echolotem jsme se naučili používat téměř okamžitě. Ovládání je jednoduché a uživatelsky přívětivé. Loď samotná má pohodlnou kabinu (bohužel větší odpor vzduchu), kam se klidně čtyři osoby vejdou při nepřízni počasí. Navíc je uzavíratelná plachtou na zip. Taky to není žádná raketa, max. rychlost byla 25km/h při čtyřech lidech. To Kvaerno s 50 koňový čtyřtaktním motorem jede přes 40km/h. Dolmoy má jinak tvarovaný trup, není tak plochá jako Kvaerno, líp se projíždějí vyšší vlny, má lepší stabilitu při driftování a tolik se nepřetáčí. V lodi jsou dva kanystry, které fungují jako palivové nádrže. Každý na 30l benzinu a další bylo možné zapůjčit od majitelky. Pro benzin se jezdí cca 10km do městečka Havoysund, kde je i dobře zásobený market Coop. Olej pro dvoutakt se lije do extra nádržky v motoru a ten si jej pak sám mixuje.

0689

Proměnlivé počasí

Počasí na Havoye je velmi proměnlivé a dokáže se změnit několikrát do hodiny. Teploty se nám v průměru pohybovaly od 3 do 12°C. Při sluníčku teplota vylezla i na 17°C, ale stále foukal čerstvý severní vítr. Poslední den nás počasí překvapilo, když se za úplného bezvětří teplota vyhoupla na 24°C. Hladina moře ve fjordu byla jak na rybníku. Na moře jsme podle instrukcí majitelky nevyjížděli při větru vyšším jak 12m/s, což v našem případě bylo asi třikrát a tak jsme výjezd o pár hodin odložili a sledovali situaci na internetu. Dost časté byly také přeháňky nebo mrholení. Jednou nás překvapila hustá mlha. Dojet do přístavu se dalo jen podle GPS, protože nebylo vůbec nic vidět. Rozhodně i v tomto ročním období je vhodné použít kvalitní oblečení a proto jsem vůbec nelitoval koupě plovoucího mořského obleku Seafox necelé tři dny před odjezdem do Norska…

0735

Skvělé technické zázemí

V přístavu, hned vedle mola, se nachází skvěle vybavená technická místnost. Uvnitř je vytápěná šatna s koupelnou a toaletou. Tam jsme nechávali osprchované obleky a boty, do chaty jsme odcházeli v civilu. Do druhého dne bylo vše perfektně suché. Dále je tu k dispozici velký mrazicí box s dřevěnými policemi na polystyrenové bedny s teplotou –24°C. Tam má každá chata svůj vyhrazený prostor a filety jsou do druhého dne zmrzlé na kost. Poslední místností je vlastní filetárna. Větší odpad se dává do přepravky na odvoz a drobný odpad se sprchou splachuje ze stolů na zem a do odtokových děr, které ústí do moře. Stoly na filetování tak můžete mít v neustálé čistotě pomocí gumových stěrek.

1134

Přejít na:

 

Autor: Jaroslav Kovář (kojaro)

Foto: Jaroslav Kovář (kojaro)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Čtěte dále

Aktuálně v diskuzi

Další krásné tresky byly uloveny za...
Jak vidite,tak mame novou grafiku...
Ahoj, sháníme 6-tého do naší stabilní...
Prodám Ryobi VS700AC s kabely. Končím...
https://kart.kystverket.no Vpravo nahoře rozklikni temalagsverger...
Tresky jsou na hloubkách 50-120m. Chytáme...
Ahoj všem. Vracíme se ze Soroya....
Pjekos Ele
Prodám nevyužitý elektrický multiplikátor Fladen maxximus...
Petr Šenkýř Půjčovna minibusů
Zdarec Naki, bylo by možné půjčit...
Prodáno

Last minute

Volná místa

Na dotaz

Volná místa

Na dotaz

Máme nový instagram!

No prostě to bude jízda, tak si to nenech ujít!