Hasvik, NO
temperature icon 9°C
polojasno
Trondheim, NO
temperature icon 15°C
oblačno
Oslo, NO
temperature icon 19°C
skoro jasno
Bergen, NO
temperature icon 18°C
jasno
Malé, MV
temperature icon 30°C
oblačno

Vítr – do kolika m/s se dá vyjet na moře

Jaké jsou vaše zkušenosti? Letos budeme mít poprvé větší loď a otevřenku asi 10km od chaty tak to chceme zkusit. Budeme mít Kverno s 50 motorem. Do kolika m/s se máme na otevřenku pustit aby to bylo bezpečné. Moc zkušeností nemáme. Dík za vaše zkušenosti.

Odpovědět

2 shark

Bavime se tady temer vsichni o vyse vypsanych lodich (viz fota). Tyto lode kazdy "norek" duverne zna, nebo se s nimi minimalne 1x setkal (mozna jedinou vyjimku tvori Alujeep).

A dovolim si tvrdit, ze ve srovnatelne delce jsou hlinikace o mnoho tezsi nez vysezminovane laminatky. Hlavni duvodem je, jak jsi napsal, odlisna konstrukce - v hlinikacich je vice materialu. Laminatky jsou skutecne jen obycejne skorepiny (tloustku samotneho materialu si netroufnu odhadnou mozna 1 cm) osazene lavicemi, nekdy dutymy jako ulozny prostor, a ridici konzolou. Kdezto hlinikace maji jeste pod pochuznou podlahou (dalsi vaha navic) a v bordu vystuze, nebo dvojplast. Dalsi rozdil je v samotne vysce bordu, kdy v alu lodich je 2x-3x vyssi (pouzivaji se platy o tloustce cca 5 mm - jen odhad)

Jen na doplnění:

Laminát má hustotu cca 1700 kg/m3 a hliník 2700 kg/m3.

S rustem samotne vahy lodi jde i nutnost vyssiho vykonu motoru, proto se (a asi nejen proto) z tohoto pohledu na laminatky pouzivaji mene vykonne motory (cca do 30 - 50 HP). Na aluboatech se naopak na 50 HP zacina. A zase bavim se POUZE o vyse vyobrazenych lodich. I kdyz tady rozdil vahy jednotlivych motoru hraje asi nepodstatnou roli.

jo u konkretnych lodich to platit muze...Ale to co popisujes,

,,Laminatky jsou skutecne jen obycejne skorepiny (tloustku samotneho materialu si netroufnu odhadnou) osazene lavicemi, nekdy dutymy jako ulozny prostor, a ridici konzolou. Kdezto hlinikace maji jeste pod pochuznou podlahou (dalsi vaha navic) a v bordu vystuze.,,

je koncepce u laminatky nevidana...podle popisu se spis nez o lode jedna o cluny na jezero z plastu,ne z laminatu...

ja mam ted lod od tyhle firmy http://www.hydrasports.com/

A je to zatim to nejlepsi co jsem mel v rukou.

Kazdopadne vzhledem k tomu ze se jedna o malou lod (18ft) na otevrene more moc neni.Ostatne s tak malou lodi plout dal nez na dohled od pobrezi(za dobreho pocasi) je rozumne jen pokud bude nafukovaci.

Ohlizim se po necem od Penn Yan,ale ty se shanej tezce.

Nutno dodat ze ackoli jsem lodi vystridal opravdu hodne(jo mel jsem i hlinikovou) tak nikdy jsem nemel lod uplne novou.

Tady u nas hlinikove lode se delaj spis na jezero,na mori to je vzacnost.

Ono taky predstava ze lod s vysokym trupem je na otevrene more vhodnejsi je docela mylna.Zejmena za silneho vetru to muze bejt i nevyhoda.Moderne laminatky se delaj spise s nizsimy boky a zvedlym dvojitym dnem.Zad je pak docela otevrena.Takova lod je na vlnach nesmirne stabilna a dobre riditelna.I kdyz do ni ,,caka,, mnohem vic vody nez do lode s vysokymi boky tak i pri uplnym zaliti je v pohode a to proto ze podlaha je nad carou ponoru a veskera voda proto okamzite odtece....Nizsi boky zase znamenaj nizsi tezisko,nizsi citlivost na vitr a tim vyssi stabilitu...

2 shark

Nedá se srovnávat rybolov v Norsku a v USA. Předpokládám, že lovíš někde na úrovni Mexického nebo Kalifornského zálivu, nebo kapáneček výš. Voda tam asi dosahuje mnohem vyšších teplot jako v Norsku. Takže tam asi smrt z podchlazení tak moc nehrozí. Proto se podle mne dá u Vás využít v pohodě lodě s nižším bordem. V Norsku se vyšší bord hodí zvláště při rozbouřeném moři k tomu, aby jsi nepřepadl a nevypadl z lodi do moře. Teplota moře v Norsku dosahuje cca 12-16°C v letních měsících. Na jaře je to klidně i kolem 0°C. A to pak jde o život během několika minut.

Podobné podmínky jako jsou v Norsku budou patrně asi na východní až severní straně Aljašky, nebo kolem Grónska (jen pro Tvou představu).

to MifakM jo mas recht,presne o tom to je...

ja jen chtel napsat ze vyssi trup neznamena vyssi stabilitu(jak se vetsina laiku domniva)...duvod vysokeho trupu na severu jsi presne zduvodnil.Jen bych doplnil svuj nazor ze patrne nepude o to nevypadnout z lodi...ale spis o lepsi ochranu pred promocenim posadky...

Vypadnout z lodi je znacnej pruser vsude na svete,ale zatim co promoceni od cakajicich vln je u nas v Mexickym zalivu prijemny...ale v Norsku muze patrne i zabit...

2 Shark

Nezlob se, ale tohle je diskuze Rybolov Norsko a o jiné lokality prakticky nejde. Na cem a kde se jezdi v Americe je pro ty, co se chystaji do Norska, naprosto bezpredmetne. Az bude zalozeno vlakno, jak a na cem chytat v Americe, a az se tam budu za rybolovem chystat, urcite si tve zkusenosti rad prectu a mozna je vezmu za sve.

Kluci, co se chystají do loikalit v Norsku, chtějí znat praktické zkušenosti z Norska. A jak je vidět, v tomto jsi trochu mimo mísu. Přijed si 2x zachytat do "našich" lokalit v Norsku, jeden rok si pronajmi standardni plastovou, druhy rok standardni aluboat a pak můžeme polemizovat o červených autech.

Vkládané příspěvky, to jsou konkretni zkušenosti a žádná teorie. A o prakticke zkušenosti tady jde.

Na druhou stranu, pokud chceš a jezdíš na plastaku, je to tvoje volba a já Ti ji neberu. Pokud sem ale někdo, kdo se chystá do. Norska, na cem jezdit, jednoznačně doporučuji aluboat.

to Pafka v podstate mas pravdu,ale ja spis reagoval na zevseobecnovani tehle problematiky...Ne vsichni chytaj jen v Norsku,domnivam se ze neni od veci vedet ze zkusenosti z Norska nejsou pravidlem ale spise vijnimkou...

Taky verim tomu ze pokud prijde novacek do Norska treba do jine lokality a nabidnou mu dobrou laminatku nebo spatnou hlinikovou

tak si na zaklade tehle diskuse pujci tu spatnou hlinikovou...

2 shark

K dispozici samosebou jsou i lodě o jakých mluvíš (podlaha nad úrovní hladiny, bez zádi). Asi nejvíc zkušeností s nimi tady má H.Dufek, který je má v lokalitě. Jedná se o typ Dolmoy a podle Honzových slov nemají chybu. A já nemám důvod mu nevěřit. Jen nejsou tak rozšířené jako ty co jsem dával před tím.

Tyto jsou úplně někde jinde :-)

A pokud bych měl na výběr mezi touto lodí a aluboatem, tak asi sáhnu po této :-D

jo to je presne ono:-)

To milfak: tuto loď jsme měli v minulém roce na Harbaku. Nejhorší loď jakou jsme za ta léta měli. (díky kajutě velmi málo místa, ve větru se chová jak plachetnice). Z nejhorších lodí na druhé místo bych řadil tento bakeliťák.

2 Chochy

Nevím, zatím nemohu posoudit ;-) Nejel jsem na ní. Takže vlastní zkušenost nemám a nemůžu říct ani tak, ani tak. Jen to co mám z doslechu.

tak ono to bude neco za neco...a taky urceni...

Tohle budou lode o kterych je rec,lode s kteryma je mozne vyplout za horsiho pocasi a dale nez s otevrenym hlinikacem.

Malo prostoru.... no myslim ze tohle je lod pro 3 lidi,a pro 3 lidi mi prijde dost prostorna...jo kabinka bere prostor ...ale zase se muze hodit...

[citace]ChoChy napsal:

To milfak: tuto loď jsme měli v minulém roce na Harbaku. Nejhorší loď jakou jsme za ta léta měli. (díky kajutě velmi málo místa, ve větru se chová jak plachetnice). Z nejhorších lodí na druhé místo bych řadil tento bakeliťák.[/citace]

Mám stejnou zkušenost(podobná konstrukce lodě) :-(:-(:-(. Na první pohled velká loď, která je dobrá na dlouhé přesuny. Pokud loď stojí a fouká vítr, tak díky poměrně vysokému těžišti a kajutě která není na středu, dochází k houpání lodě. V porovnání s klasickým Kvernem je tam málo místa a přichází pocit nestability. Na druhou stranu je výborná za jízdy a krásně řeže vlny :-):-).

[citace]Yetti napsal:

...Pokud loď stojí a fouká vítr, tak díky poměrně vysokému těžišti a kajutě která není na středu, dochází k houpání lodě....[/citace]

Vidíš, neumíš na tom hledat pozitivum :-D

Díky tomu pohybu nemusíš při pilkrování tak "mávat" s prutem :-D

  • Pro reakci na toto téma se musíte přihlásit.