Hasvik, NO
temperature icon 8°C
déšť
Trondheim, NO
temperature icon 11°C
zataženo
Oslo, NO
temperature icon 13°C
zataženo
Bergen, NO
temperature icon 11°C
déšť
Malé, MV
temperature icon 32°C
oblačno

Správny sklon závesného motoru

Mám jednu poraktickú otázku: Ako správne nastaviť uhol závesného motora (lodnej skrutky) voči lodi, aby plavba bola bezpečná, ekonomická, rýchla a správna, prípadne ako správne zaťažiť loď osádkou počas plavby? Kde majú sedieť? Skúsenejší, prípadne držitelia "lodného vodičáku (řidičáku)" to iste vedia, preto prosím poradiť nám, čo to presne nevieme. Dúfam, že nie som sám, ktorého to zaujíma. Ďakujem.

Odpovědět

Ahoj,

nie je univerzálny návod. Optimálny uhol závisí od vyváženia lode, rozmiestnenia nákladu a osôb a samozrejme od rýchlosti. Zároveň na rôzne typy hladiny používam iný sklon - na vlny je lepšie vrtula bližšie k lodi -  čím viac máš vrtulu k zdrkadlu lode, tým viac tlačíš špičku lode do vody. Naopak, čím ďalej máš vrtulu od  zrkadla lode, tým viac dvíhaš špicu lode nad vodu. Mám čln so závesným motorom niekoľko desiatok rokov a moja skúsenosť je taká, že najúčinnejší je motor vtedy, keď za jazdy  noha závesného motora zviera pravý uhol s hladinou. Preto by som na tvojom mieste nastavoval sklon motora "za jazdy" podľa konkrétnych podmienok.

Pozri si prípadne tento dokument http://www.spc.int/Coastfish/sections/training/fts_pdf/statutory/outboard_lg_en.pdf

na strane 11 je zobrazené, čo sklon motora robí s loďou

Ahoj bells,  ďakujem za Tvoju reakciu, popísané skúsenosti a názornú ukážku v odkaze.  Ja som do teraz  inštinktívne  nastavoval motor za jazdy a snažil som sa o to, aby sa  motor veľmi "nebil s vodou".  Pri pomalej jazde to  asi veľký význam nemá a pri rýchlej je cítiť, kedy sa motor  trápi a kedy si spokojne vrní.  Ďakujem

  • Pro reakci na toto téma se musíte přihlásit.