Hasvik, NO
temperature icon 6°C
oblačno
Trondheim, NO
temperature icon 19°C
zataženo
Oslo, NO
temperature icon 16°C
zataženo
Bergen, NO
temperature icon 13°C
oblačno
Malé, MV
temperature icon 27°C
oblačno

Spotřeba benzínu lodi a rychlost

1 3 4 5 6 7 8

Při brouzádní po internetu jsem narazil na fórum, kde je uvedeno jak spočítat předpokládanou spotřebu a rychlost lodi. Bohužel je jen v eng. jazyku.

Spočítat rychlost je trochu složitější. Ovšem nic, co by se s kalkulačkou zvládnout nedalo.

Je potřeba pouze znát :

- celkovou hmotnost v kg

- HP motoru

- faktor profilu dna lodi (c)

Rychlost(v km/h) = ((HP/hmotnost)^0.5)*c

pozn.: stříška ve výpočtu je mocnina = HP/hmotnost umocňujeme na 0,5

Příklad :

Hmotnost lodi (včetně posádky) = 1580 kg

HP = 90

c = 195

U lodí používaných v Norsku je faktor c = 195. Na tom anglickém fóru jsou všechny parametry vztažené k anglickým jednotkám (tedy hmotnost v Librách, rychlost v mílích/hod a jiná kostanta. Já ji přepočítal tak, aby výsledek vycházel v km/hod.

Rychlost(v km/h) = ((90/1580)^0.5)*195 = 46,5 km/h

Odkaz na FÓRUM

Výpočet je samosebou přibližný a je vypočítána MAXIMÁLNÍ rychlost. Dá se s ním pracovat v některých plánovačích námořních tras.

====================================================

Výpočet spotřeby je jednoduchý.

Výpočet vychází z tzv. BSFC (brake specific fuel consumption), která je pro dvoutaktní motory 0,55 lbs/HP/hod při optimálním výkonu. BSFC se ale mění s výkonem motoru, takže při použití vyššího výkonu (vyšší rychlosti jak optimální = přidávání plynu) BSFC roste. Optimální výkon motoru (respektive křivku výkonu) naleznete v prospektech od daného typu motoru, nebo na stránkách jejich výrobce.

Hmotnost paliva/hod (v kg) = HP * 0,55 * 0,454 (převod liber na kilogramy)

Hustota benzínu = 0,75 kg/l

Objem paliva/hod (v l/hod) = Hmotnost paliva / 0,75

Příklad :

Motor 90 HP

Hmotnost spotřebovaného paliva = 90 * 0,55 * 0,454 = 22,473 l/hod

Spotřeba v literch/hod = 22,473 / 0,75 = 29,964 = 30 l/hod

Odkaz na FÓRUM

Výpočet je samosebou přibližný, ale dá se s ním pracovat v některých plánovačích námořních tras.

Odpovědět

Pro paní Vlastinu to né ale parká už jsme se potkali u Honzi:-D:-D

Ty Sharkovy stránky jsou konečně přínosem do debaty.Nikde není uvedena maximální hodinová spotřeba.Jedná se o hodnoty naměřené v testu s danou lodí.Nezapomeňte se podívat na podmínky při testech. Zpravidla 2 lidi ,1/4 nádrže, prázdná loď a vítr 0-5 mil /hod.

Znovu opakuji maximální hodinovou spotřebu nelze v provozu nikdy dosáhnout natož ,jak píše Shark podle vlastních zkušeností, lehce překonat.Zřejmě by pak asi nebyla maximální že.Tuto hodnotu také výrobci motorů nikde neuvádí.Neuvádí žádnou spotřebu protože nemůžou vědět na jaké lodi a v jakých podmínkách bude motor jezdit.Pokud něco uvádí je to nepoužitelné, protože informace, že hodinová spotřeba motoru je 20-35l dle podmínek použití je k ničemu.Ty stránky si rozhodně prohlédněte ať si uděláte obrázek sami.1 galon = 3,785 l

to kraken

jak pises,a proto se opravim ,,maximalni namerena spotreba,,

Naprosto jednoznacne ty spotreby z testu je mozne pouzit jen pro orientaci nebo spise porovnani jednotlivych motoru...znovu opakuji skutecna spotreba se muze drasticky lisit!

Krom toho kdyz vyplujeme mame predstavu kam jedem...ovsem podminky na mori nuzou bejt takove ze spotrebujem jeden den 50litru a druhej den pri plavbe na to same misto klidne 150 litru! a to pri pouziti stejne lodi i shodnem zatizeni!

1 3 4 5 6 7 8
  • Pro reakci na toto téma se musíte přihlásit.