Hasvik, NO
temperature icon 6°C
oblačno
Trondheim, NO
temperature icon 18°C
zataženo
Oslo, NO
temperature icon 16°C
zataženo
Bergen, NO
temperature icon 13°C
oblačno
Malé, MV
temperature icon 28°C
bouřka

Spotřeba benzínu lodi a rychlost

Při brouzádní po internetu jsem narazil na fórum, kde je uvedeno jak spočítat předpokládanou spotřebu a rychlost lodi. Bohužel je jen v eng. jazyku.

Spočítat rychlost je trochu složitější. Ovšem nic, co by se s kalkulačkou zvládnout nedalo.

Je potřeba pouze znát :

- celkovou hmotnost v kg

- HP motoru

- faktor profilu dna lodi (c)

Rychlost(v km/h) = ((HP/hmotnost)^0.5)*c

pozn.: stříška ve výpočtu je mocnina = HP/hmotnost umocňujeme na 0,5

Příklad :

Hmotnost lodi (včetně posádky) = 1580 kg

HP = 90

c = 195

U lodí používaných v Norsku je faktor c = 195. Na tom anglickém fóru jsou všechny parametry vztažené k anglickým jednotkám (tedy hmotnost v Librách, rychlost v mílích/hod a jiná kostanta. Já ji přepočítal tak, aby výsledek vycházel v km/hod.

Rychlost(v km/h) = ((90/1580)^0.5)*195 = 46,5 km/h

Odkaz na FÓRUM

Výpočet je samosebou přibližný a je vypočítána MAXIMÁLNÍ rychlost. Dá se s ním pracovat v některých plánovačích námořních tras.

====================================================

Výpočet spotřeby je jednoduchý.

Výpočet vychází z tzv. BSFC (brake specific fuel consumption), která je pro dvoutaktní motory 0,55 lbs/HP/hod při optimálním výkonu. BSFC se ale mění s výkonem motoru, takže při použití vyššího výkonu (vyšší rychlosti jak optimální = přidávání plynu) BSFC roste. Optimální výkon motoru (respektive křivku výkonu) naleznete v prospektech od daného typu motoru, nebo na stránkách jejich výrobce.

Hmotnost paliva/hod (v kg) = HP * 0,55 * 0,454 (převod liber na kilogramy)

Hustota benzínu = 0,75 kg/l

Objem paliva/hod (v l/hod) = Hmotnost paliva / 0,75

Příklad :

Motor 90 HP

Hmotnost spotřebovaného paliva = 90 * 0,55 * 0,454 = 22,473 l/hod

Spotřeba v literch/hod = 22,473 / 0,75 = 29,964 = 30 l/hod

Odkaz na FÓRUM

Výpočet je samosebou přibližný, ale dá se s ním pracovat v některých plánovačích námořních tras.

Odpovědět

2 sroubek

nahodou nevis typ jachty ?

Spotřeba benzínu za hodinu, mě nikdy nezajímala, důležitý je pro mě, jestli mám dost na to abych se vrátil, tzn. používat "selskej" rozum a velký respekt k živlům okolo nás. Jestli se první den v nové lokalitě vydá někdo 10km na volný moře bez předchozích zkušeností s lodí, tak v Norsku na moři a možná i na tomto světě, nemá co dělat.

2 encovany

Hodinova spotreba je nemene dulezita (mozna bych rekl ze i dulezitejsi) jak spotreba na 1 km.

Tak jinak - když vyjíždime někam dál, máme plnou nádrž, pokud by v nádrži došel benzín, máme sebou rezervu ( obsah nádrže + jeden kanystr asi 20litrů) Pokud by nám došel benzín před prvním dolití, již dále nepokračujeme v plavbě od základny, ale obracíme o 180 stupnů a vracíme se zpět. Z tohoto příspěvku je snad jasný, že pro mě není rozhodující spotřeba za hodinu či kilometr, ale dostatek paliva na návrat zpět. Podrobněji to neumím podat.

To Shark:

Kdyby jsi si aspoň pořádně přečetl co jsem napsal ,než budeš někomu dávat do zubů, tak bys pochopil, že lodní motor je od výrobce nastaven kousek za otáčky maximálního výkonu z hlediska kroutícího momentu tedy síly ( kroutící moment je schopnost motoru překonávat odpor). Přesněji tam, kde je optimální kombinace výkonu a síly (dále optimum).Hranice maximálního výkonu je asi o 5-7 procent výše a pak už jsou jen ty max. otáčky do kterých ještě dojde k poklesu max. výkonu o cca 10%.Toto všechno u motoru, který točí 8000 ot. min (dvoutakt) nastane během posledních 1700 ot.min. Ovšem kroutící moment nám během toho klesne o 15-17%, ale spotřeba paliva nám roste až do max. otáček.

Od hranice optima už by loď do max. otáček, díky obrovskému odporu vody a velkému poklesu kroutícího momentu, nejela rychleji pouze by se neúměrně zvýšila spotřeba.Až o 25(30)%. U aut je to jinak, tam není ta voda.

Tady máš také vysvětlení toho proč tvé V8 5,8 l o výkonu, jak píšeš dejme tomu 200 koní, má menší spotřebu než 200k závěsný motor V6 3,3l.Jak říkají amíci, objem ničím nenahradíš. To platí právě pro ten kroutící moment, o který u motorů obecně jde. Ten je u tebe pochopitelně mnohem vyšší a proto má s tvou lodí mnohem méně práce než závěsná V6.Proto i v autech vítězí diesly, velký krouťák z malého objemu = malá spotřeba.

Maximální možná hodinová spotřeba, kterou udává výrobce, se u každého motoru stanoví ve zkušebně na motorové brzdě spolu s výkonovými křivkami a je na hony vzdálená spotřebě skutečné, stejně jako Mifakova rovnice. Proto můžeme obě hodnoty klidně použít pro výpočet spotřeby paliva na den, jelikož v praxi nejsme schopni nikdy tak vysokých spotřeb dosáhnout.Skutečná spotřeba bude na úrovni 60-80 % těchto hodnot na plný plyn, ale to už jsem psal.

Aby nebyla mýlka,plný plyn je plný plyn= max.rychlost= max.spotřeba to platí pro všechny loďě, které nejdou do skluzu.U těch druhých to platit nemusí. Za 81. Čus

To Kejra: Počítej 10-11 l/hod plný plyn ve skluzu a kolem 6 l/hod popojíždění u dvoutaktu.U čtyřtaktu 8 a 5 l/hod.

To Encovany

plný souhlas s tebou,psal jsem o tom hned na začátku.Ale některým je to márné říkat,pořád budou točit o důležitosti výpočtu,protože si to nedávno našli na netu,byť do té doby jezdili úplně stejně,jako ostatní.Tvých pár vět dalo lidem více než mnohá story na půl stránky.Je to boj s větrnými mlýny,pocit vlastní důležitosti vítězí nad jednoduchostí a zdravým rozumem.A tímto končím k tomuto tématu.

a ještě jedna věc...než vyjedete na moře,zkontrolujte si prosím,zda máte v lodi obě "vesla" 8-)

... a mobil nebo vysílačku ....

Tahle je o ničem a nemá konce.Já jezdím do Norska od 92 roku,a ještě se nám nstalo že by došel benzín.O no je to otom že se musí někde o lod starat a senemusím starat jestl se v pořádku vrátime do přístavu:-D:-D

http://www.yamaha-motor.com/outboard/products/perfbull.aspx?ls=outboard

doufam ze tenhle odkaz da na spravnou miru blaboly o maximalnim vykonu a optimalnich otackach.Taky rozdil spotreby je myslim dostatocne jasny!

Muze taky napovedet pro orientaci o spotrebe lodi...ovsem pozor!!!!

testovane motory jsou nove a moderne,i u 10 let stare technologie muze bejt spotreba i jednou takova...a u stareho vylitaneho dvoutaktu klidne i o 200% vyssi!taky bacha na mnoho dalsich ,,detailu,, rozhodne Nepouzivat pro nejake vypocty pred tankovanim!

Maximalni spotrebu (i hodinovou) lze podle mich skusenosti lechce prekonat!!!Na to taky nezapominat!

to Dedku:-D

ja myslim ze tema je OK8-)

nejake to planovani a pocitani pred odjezdem je z duvodu abstinence uplne pochopitelne....

Jde jen o to aby to lidicky nevzali moc vazne az budou tankovat doopravdy

:-S

to sharku Tuhle debatu když sledují co jedou poprvé tak stoho mají pěkný guláš.Jemi jasné že šlo spíše kolik projezdí.Ale zase je to o kapitánovi lodě jakým stylem jezdí.A nelitat po moři jako čamrda:-P

Dotaz pro pana Dedek.Nebyli jsme spolu v 92 v Halse u Korlíňáků?

A pamatujete si na ty loďky s motorem asi tak 3hp do kterých,když jsme nalezli 3 tak jsme se pomalu topili?Tam byl servis na který každý jen tak hned nezapomene:-)):-x

  • Pro reakci na toto téma se musíte přihlásit.