Hasvik, NO
temperature icon -6°C
husté sněžení
Trondheim, NO
temperature icon -0°C
sněžení
Oslo, NO
temperature icon -4°C
polojasno
Bergen, NO
temperature icon -1°C
skoro jasno
Malé, MV
temperature icon 28°C
polojasno

Spotřeba benzínu lodi a rychlost

Při brouzádní po internetu jsem narazil na fórum, kde je uvedeno jak spočítat předpokládanou spotřebu a rychlost lodi. Bohužel je jen v eng. jazyku.

Spočítat rychlost je trochu složitější. Ovšem nic, co by se s kalkulačkou zvládnout nedalo.

Je potřeba pouze znát :

- celkovou hmotnost v kg

- HP motoru

- faktor profilu dna lodi (c)

Rychlost(v km/h) = ((HP/hmotnost)^0.5)*c

pozn.: stříška ve výpočtu je mocnina = HP/hmotnost umocňujeme na 0,5

Příklad :

Hmotnost lodi (včetně posádky) = 1580 kg

HP = 90

c = 195

U lodí používaných v Norsku je faktor c = 195. Na tom anglickém fóru jsou všechny parametry vztažené k anglickým jednotkám (tedy hmotnost v Librách, rychlost v mílích/hod a jiná kostanta. Já ji přepočítal tak, aby výsledek vycházel v km/hod.

Rychlost(v km/h) = ((90/1580)^0.5)*195 = 46,5 km/h

Odkaz na FÓRUM

Výpočet je samosebou přibližný a je vypočítána MAXIMÁLNÍ rychlost. Dá se s ním pracovat v některých plánovačích námořních tras.

====================================================

Výpočet spotřeby je jednoduchý.

Výpočet vychází z tzv. BSFC (brake specific fuel consumption), která je pro dvoutaktní motory 0,55 lbs/HP/hod při optimálním výkonu. BSFC se ale mění s výkonem motoru, takže při použití vyššího výkonu (vyšší rychlosti jak optimální = přidávání plynu) BSFC roste. Optimální výkon motoru (respektive křivku výkonu) naleznete v prospektech od daného typu motoru, nebo na stránkách jejich výrobce.

Hmotnost paliva/hod (v kg) = HP * 0,55 * 0,454 (převod liber na kilogramy)

Hustota benzínu = 0,75 kg/l

Objem paliva/hod (v l/hod) = Hmotnost paliva / 0,75

Příklad :

Motor 90 HP

Hmotnost spotřebovaného paliva = 90 * 0,55 * 0,454 = 22,473 l/hod

Spotřeba v literch/hod = 22,473 / 0,75 = 29,964 = 30 l/hod

Odkaz na FÓRUM

Výpočet je samosebou přibližný, ale dá se s ním pracovat v některých plánovačích námořních tras.

Odpovědět

Je mi jasné, že na rychlost lodi má vliv plno dalších parametrů.

- stav a stáří motoru

- typ, stav a nastavení vrtule

- povětrnostní podmínky

- nadmořská výška

- síla a směr proudů a větru

- aktuální hmotnost (včetně hmotnosti paliva, posádky, vybavení a příslušenství, ryb)

a další.

Jak už jsem psal tyto výpočty jsou určeny především pro :

Nováčky, kteří nemají ani ponětí co si motory vemou a budou počítat zhruba náklady na dovolenou.

Pro ty kteří nejezdí pořád se stejnou lodí - typ a výkon motoru - liší se spotřeby, rychlost i akční rádius.

Pro ty kteří si chtějí alespoň zhruba dopředu naplánovat svoje cesty na vytipovaná místa - třeba za pomoci plánovače Garmin HomePort.

Pro ty, kteří si dopředu chtějí určit akční rádius na mapě - třeba jen kvůli tomu ať se při plánování nezaměřují na místa kam prostě dojet s lodí nemůže.

Také pro ty kteří chtějí mít zhruba svoje náklady pod kontrolou - určí si průměrnou denní spotřebu litrů a uzpůsobují k tomu plavby.

A taky třeba jen tak pro zajímavost si porovnat realitu a teoretické výpočty.

Atd, atd...

!!! VÝPOČET V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NESLOUŽÍ K PŘESNÉMU VÝPOČTU SPOTŘEBY NEBO DOJEZDU. VE SKUTEČNOSTI BUDE VĚTŠINOU SPOTŘEBA VYŠŠÍ A DOJEZD MENŠÍ!!!

Pro ty, kteří se nechtějí párat s kalkulačkou, je tu Výpočtová tabulka v EXCELu

to MiakM:dáváš sem sice něco super,ale někdy úplne prd,nic proti tobě nemám,ale co sem dáváš tak to je pouze teorie,děláš to dobře,že každý to bude číst,ale pár let a zkušeností v Norsku to je lepší.Byl si tam 2x,tak sem dej svojo a ne teorii.Nečti,já sem taky četl,to je pravda,ale praxe......

2 sroubek :

Bez teorie se praxe neobejde, respektive bez teorie mnohem dele trva pochopeni principu.

[citace]MifakM napsal:

2 sroubek :

Bez teorie se praxe neobejde, respektive bez teorie mnohem dele trva pochopeni principu.[/citace]

bez komentáře......princip sem pochopil,jak sem se před pár rokama vracel domů z Norska....a byl sem tam poprvé....teorie v časopisech o ničem...praxe,nic jiného...

Dobře, ještě tedy doplním:

Nebo je zkušenost mnohonásobně dražší než je nezbytně nutné.

to MifakM

osobne jsi myslim ze kazda snaha o radu nebo nova tema je prinosem,ovsem prinosem i pro autora je jen pokud autor nejen pise ale i cte...neni duvod se vstekat kuli tomu ze jsi ,,strelil mimo,,

Faktem toti je ze tahle rovnice je v praxi NEPOUZITELNA!

nejde totiz o rozdily v % ...ale v NASOBKECH8-O

faktoru je cela rada ale z tech co jsi spominal ty mne nejvic pobavil ten o ,,nadmorske vysce,,:-D

Tak konečně nejsem sám,komu je onem výpočet k smíchu.Jak píše shark-nepoužitelný.To kolik projezdím a kolik mě to asi bude stát vím po prvním výjezdu na moře.Připadá mi to,že MifakM občas musí psát za každou cenu,byť nesmysly.Pro nováčky:na co si je třeba dávat bacha najdete v několika málo přízpěvcích výše,každý rozumný člověk si tam najde co potřebuje a co mu v Norsku pomůže.Jen Norsko stojí za to,aby se jím člověk zabýval a zbytek je třeba hodit za hlavu.:-P

MifakM napsal:

Je mi jasné, že na rychlost lodi má vliv plno dalších parametrů.

- stav a stáří motoru

- typ, stav a nastavení vrtule

- povětrnostní podmínky

- nadmořská výška

- síla a směr proudů a větru

- aktuální hmotnost (včetně hmotnosti paliva, posádky, vybavení a příslušenství, ryb)

a další.

všechno bych bral, ale nějak mi do toho nesedí nadmořská výška. Pokud mě neklamou dávné znalosti z fyziky a zeměpisu, tak na moři žádné kopce kromě vln nejsou. A jestli na oceánu při třímetrových vlnách ten rozdíl v nadmořské výšce bude mít vliv na spotřebu, tak vrátím maturitní vysvědčení. A jesli jezdím na jihu Norska, nebo na Nordkapu, tak po moři jezdím stále ve stejné nadmořské výšce. Nebo snad ne????

:-(

Asi v originále počítali s plavbou na vysokohorských jezerech a MifakM si toho nevšiml.Tak mu to odpusťte :-P

Jasně že v rámci Norska se nadmořský výška u moře nemění, ale je jiná třeba na Orlíku (či jiných jezerech) jak v Norsku, nebo v USA.

Jak všichni jistě víte, čím vyšší nadmořská výška, tím řidčí vzduch (menší obsah kyslíku nutný ke správnému spalování) + menší atmosférický tlak. Tedy ve vyšších polohách je nedokonalejší spalování a tím i nižší výkon a vyšší spotřeba.

[citace]MifakM napsal:

Jasně že v rámci Norska se nadmořský výška u moře nemění, ale je jiná třeba na Orlíku (či jiných jezerech) jak v Norsku, nebo v USA.

Jak všichni jistě víte, čím vyšší nadmořská výška, tím řidčí vzduch (menší obsah kyslíku nutný ke správnému spalování) + menší atmosférický tlak. Tedy ve vyšších polohách je nedokonalejší spalování a tím i nižší výkon a vyšší spotřeba.[/citace]

fakt...?

Ono to ani jinak nemohlo dopadnout,mlácení prázdné slámy a popsáno papíru pro tento výsledek:!!!

VÝPOČET V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NESLOUŽÍ K PŘESNÉMU VÝPOČTU SPOTŘEBY NEBO DOJEZDU. VE SKUTEČNOSTI BUDE VĚTŠINOU SPOTŘEBA VYŠŠÍ A DOJEZD MENŠÍ!!

Od příspěvku UPÍRA,bylo vidět, že je to mimo a stačilo napsat, NEŽ VYPLUJETE,PLNOU NÁDRŽ A KANISTR SEBOU MĚJTE,NA VZDUCHOVÝ VENTIL NEZAPOMÍNEJTE!!! máš to jak od Vrchlického

2 sroubek

to je ta fyzika jak tady nekdo psal, ze ji ma v malicku...

EDIT:

Samosebou ze je to pripad atmosferických motorů. Motory s turbem rozdíl atmosférického tlaku potírají. Ale ty na lodích používaných v norsku pro náš způsob lovu nejsou.

2 shark

Nesouhlasím s Tebou, že rozdíl bude několikanásobný, ale hádat se s Tebou nebudu. Ověřím to letos a hodím sem výsledky.

MifakM, nechal by spotřebu mimo, když jedu do Norska za rybou, tak musím počítat s tím,že budu rybu hledat.I když jedu na stejný flek, tak ryba není tam kde byla loni,jinak mapy děláš výborný,,,,,,,,

to mifakM

jen narycho co mne napadne z vlastni skusenosti....

lodni sroub(jeho stav,stoupani) tak 20-30%

aerodinamika lode(s ,,budkou,, nebo bez) 20-30%

typ motoru(stejny vykon ale stari,dvoutakt,karburator,diesel,benzin...)

rozdily klidne 200%!

vyska vln,proudy,vitr vic nez 100%

nanosy na lodnim trupu(pokud je lod pul roku na vode narostou i docela velke lastury) vic nez 100%

drtiva vacsina lodi tady u nas je typu ,,kluzak,, to znamena ze do jiste rychlosti ,,hrnou vodu,, a pak se najednu zvednou zvednou a ve vode je minimum trupu...snizi to spotrebu dost brutalne...100% urcite!

atd...atd...A TED POCITEJ!

spotrebu na jezere rozhodne ovplivni vice hustota vody(slana/sladka) nez rozdil nadmorske vysky(pri rozdilu par set metru pod hladinou 2000m prakticky nemeritelny) u modernych benzinovych motoru rozdil neni dokonce zadny.Pomer vzduhch/palivo je upravovano elektronicky a proto i u aut nestoupa spotreba jen klesa maximalni vykon

8-O

  • Pro reakci na toto téma se musíte přihlásit.

Aktuálně v diskuzi

Ahoj, sháníme 6-tého do naší...
Dnes je neskutečný den, za hodinku...
V Kvanvaeru na Hitře sekají teď...
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/mpF1SY-QVm8?si=bZ0Sm2P3hgTU58p_" title="YouTube video...
Když už jsme u této výroby...
Chtěl bych poděkovat Tomovi Nakládalovi za...
Prodám Ryobi VS700AC s kabely. Končím...
Tresky jsou na hloubkách 50-120m. Chytáme...
Ahoj všem. Vracíme se ze Soroya....

Máme nový instagram!

No prostě to bude jízda, tak si to nenech ujít!