Hasvik, NO
temperature icon -5°C
mírné sněžení
Trondheim, NO
temperature icon -1°C
mírné sněžení
Oslo, NO
temperature icon -4°C
skoro jasno
Bergen, NO
temperature icon 2°C
jasno
Malé, MV
temperature icon 28°C
skoro jasno

Spotřeba benzínu lodi a rychlost

Při brouzádní po internetu jsem narazil na fórum, kde je uvedeno jak spočítat předpokládanou spotřebu a rychlost lodi. Bohužel je jen v eng. jazyku.

Spočítat rychlost je trochu složitější. Ovšem nic, co by se s kalkulačkou zvládnout nedalo.

Je potřeba pouze znát :

- celkovou hmotnost v kg

- HP motoru

- faktor profilu dna lodi (c)

Rychlost(v km/h) = ((HP/hmotnost)^0.5)*c

pozn.: stříška ve výpočtu je mocnina = HP/hmotnost umocňujeme na 0,5

Příklad :

Hmotnost lodi (včetně posádky) = 1580 kg

HP = 90

c = 195

U lodí používaných v Norsku je faktor c = 195. Na tom anglickém fóru jsou všechny parametry vztažené k anglickým jednotkám (tedy hmotnost v Librách, rychlost v mílích/hod a jiná kostanta. Já ji přepočítal tak, aby výsledek vycházel v km/hod.

Rychlost(v km/h) = ((90/1580)^0.5)*195 = 46,5 km/h

Odkaz na FÓRUM

Výpočet je samosebou přibližný a je vypočítána MAXIMÁLNÍ rychlost. Dá se s ním pracovat v některých plánovačích námořních tras.

====================================================

Výpočet spotřeby je jednoduchý.

Výpočet vychází z tzv. BSFC (brake specific fuel consumption), která je pro dvoutaktní motory 0,55 lbs/HP/hod při optimálním výkonu. BSFC se ale mění s výkonem motoru, takže při použití vyššího výkonu (vyšší rychlosti jak optimální = přidávání plynu) BSFC roste. Optimální výkon motoru (respektive křivku výkonu) naleznete v prospektech od daného typu motoru, nebo na stránkách jejich výrobce.

Hmotnost paliva/hod (v kg) = HP * 0,55 * 0,454 (převod liber na kilogramy)

Hustota benzínu = 0,75 kg/l

Objem paliva/hod (v l/hod) = Hmotnost paliva / 0,75

Příklad :

Motor 90 HP

Hmotnost spotřebovaného paliva = 90 * 0,55 * 0,454 = 22,473 l/hod

Spotřeba v literch/hod = 22,473 / 0,75 = 29,964 = 30 l/hod

Odkaz na FÓRUM

Výpočet je samosebou přibližný, ale dá se s ním pracovat v některých plánovačích námořních tras.

Odpovědět

Já bych tu zmínil moji zkušenost, která může mít velký vliv na to zda dojedete nebo nedojedete a to se vzedmutým dnem nádrže na palivo způsobeným podtlakem při odčerpání paliva. Dno často bývá vzedmuté i po otevření a zavzdušnění nádrže. Při dolévání se pak samozřejmě do nádrže vejde méně paliva Vy však počítáte s plnou a v tom může být problém. Domácí to řešil tak, že dno zamáčkl násadou od vidlí. Vyndejte si sem tam nádrže z kastlíků lodí a prohlédněte si je ať nejste později nepříjemně zaskočeni. Pro jízdu na moři mám stejné pravidlo, jako pro jízdu v zimě na dálnici D1, vždy plnou nádrž a nejlépe ještě dvacku rezervy sebou.

To upir

Nemáš až tak pravdu. Plastový naádrže na lodích mohou lehce dojít k potlaku, kdy se plovák jednoduše zasekne. Tak jak píše Step...

To DKlukin

většina nádrží má na uzávěru podtlakový ventil,jinak by jsi těžko jezdil a chtěl bych vidět motor,který nasává takovou silou,že by ti zdeformoval nádrž aniž bys nepoznal,že něco nehraje (ztráta výkonu...)nebo by jednoduše motor zdechl.......plovák s tím má pramálo společné,klesá s ubývající hladinou a spolu s ním se pohybuje ručička na ukazateli množství paliva,tak kde se zasekne a čím ten podtlak způsobí?8-)

To upir: omlouvám se, že jsem sem vůbec něco psal. Technika kolem nás je tak dokonalá.

Asi se mi to zdálo nebo jsem to viděl v ňákým blbým filmu...

2 Step

Ze si z toho neco delas... Jeden takovej uz tady myslim byl... Jak on se jmenoval...nejakej pták co škodí ...

:-)

Kdo chce, tak si z této diskuze něco odnese, kdo nechce toho nutit nebudu. Jen nechápu kdyz me to nezajima, proc se k tomu vyjadruji. Ja taky neprispivam do diskuzi, ktere mi nic nereknou, nebo kam nemam co rict ja.

A je to tady,jiný názor a je zle.Mifak se projevil jako soudce z lidu,o co ti vlastně jde?Asi jsi jeden z těch co potřebuje pochlebovat a kdo to nedělá škodí.Holt je jiná doba a lidé si mohou svobodně vyjádřit svůj názor,nebo ti toto fórum patří?Step,nevím proč se mi omlouváš jsi vztahovačný jak malé dítě. 8-O

2 upir

Jiný názor ? Ten bych bral, ale tvůj prvni prispevek s nazorem nema nic spolecneho.

Pro upir: jeli jsme bez pauzy zpátky z Mellsteinu, na Kvaernu 40 HP Yamaha, a při dojezdu do přístavu u Benna byla nádrž splácnutá na nějakých 15 cm! To už je solidní podtlak, co? A motor jel zcela pravidelně... Dalo dost práce a času ji zase vrátit do zhruba původního stavu. Pak už jsme raději víka nádrže občas povolovali.

To Mifak,nestojí mi za to zabředávat s tebou do diskuze o ničem.Co jsem chtěl,to jsem napsal,každý, kdo si to přečte si obrázek udělá sám.

S tebou společnou řeč nenajdu a ani ji hledat nebudu.Na rybách se naštěstí nepotkáme a tím to pro mě končí.Mám to "už jen za krásných 55" a to je to co mě momentálně zajímá a né nějaký samozvaný odborník na vše co se Norska týče.Přeju ti hodně ryb a šťastný návrat do přístavu.

Taky se do toho vložím.

Každý z Vás má pravdu.

MifakM - Výborné shrnutí propočtů - jsou ale jen orientační.

Je tam mnoho fizikálních jevů na to aby to fungovalo.

Step - Dobrá rada pro každého , tak to používáme i my. 1 x 20 l kanystr ssebou jako reservu. I já jsem ve vlnách doléval PHM , ale při delších výpravách je to nezbytné.

upir - Máš zcela pravdu v kontrole nádrže. Na 90-ti % nádrží je ukazatel paliva. Uprostřed je odvzdušňovací šroubek. Když nesete kanystr do lodi , je utáhlý. V lodi je ho potřeba povolit směrem doleva, aby do nádrže šel vzduch a tím se nádrž nedeformovala.

Při prvním norsku jsem také měl nádrž tvaru HYPERKRUŽBOLY. ( to je vzorec pro nespecifikované těleso ) .

Takže . povolit ventily , 20litrů do reservy a s motorem 40 se nemůže stát, že by jste po celodenním rybolovu nedojeli domů.

Souhlas s Mifakem +Stepem Stalo se nám to několikrát že nějaká jitrnice zapoměla povolit ten ventil uprostřed víka motor jel normálně a po kontrole nádrže se na ní dalo serfovat jak byla placatá a nebylo to jen jednou.Jinak co napsal Kim přesně o tomhle by mělo Norsko bejt relax dobrá parta a super zážitky a hlavně žádnej štrééés.V životě mě nebudou mrzet prachy co jsem do Norska investoval protože zážitky odtamtud mi to 1000x vrátěj.Norvey Forever!!!!!!!!8-)8-):-D

To upir:

To, že mi chcípl motor uprostřed moře díky podtlaku se už stalo. Bylo to dokonce 5 minut po vyjetí z přístavu a chvíli jsem nechápal, co se s motorem stalo. Bylo to bez nějakého nestabilního chodu motoru. I přes to, že na nádrži byl ventil povolený do maxima a měrka na nádrži ukazovala 3/4.

Vložil jsem do diskuze pouze svoji vlastní zkušenost. Ovšem s tak velezkušeným rybářem, který všude byl a všechno zná se nemůžu rovnat...

:-(

to DKlukin

nic jsem ti nevyvracel,jen jsem chtěl znát souvislost plováku a přetlakového ventilu......Asi se odněkud známe,že víš jaký jsem rybář,ale opravdu s tebou nemám chuť soutěžit v impertinentních poznámkách,na tuto úroveň diskuze mě nedostaneš.Na tomto fóru je třeba každému souhlasně kývat jinak je zle,ale o tom už se přesvědčil nejeden pisatel.Tak si dál špitejte souhlasně do ouška a plácejte se po ramenou.Já už jedu za 54 a na tuto diskusi "o ničem" v Norsku určitě vzpomínat nebudu.Lovu zdar a šťastnému návratu do přístavu zvláště.

To upir

Jak říkáš........

Mifakovi nikdo nepochlebuje jen sem tam někdo mu poděkoval za další radu, kdy můžeme být zase připravenější na různé nástarhy při mořském rybolovu.

Je to poučení nebo rada, kterou si někdo veme a někdo ne.

Připraveným štěstí přeje.

Mě se Mifakova rada hodí i při tom, že nemusím odhadovat cenu pohoných hmot při x lodích a x lidech. Podle výpočtu můžu lehce určit maximální spotřebu PHM a pak předejdu případným dohadům, která loď projezdila víc, kdyby došlo na doplácení litrů PHM s kterýma jsem nepočítal, protože jsem předtím odhadl, že spotřebujeme méně. A v Norsku budu mít jen ten klídek a počítáním se nebudu muset zabývat.

Když plánuju výpravu, tak každý kdo, jede semnou chce přeci vědět na kolik ho to přijde. Na kolik ho vyjde výprava do Norska kompletně.

Mě osobně by se nelíbylo, kdyby mi někdo řekl dej mi 10 tisíc a pojeď semnou do Norska a pak by chtěl ještě 5 tisíc doplatit

Ale ten výpočet neni jen na takovéto plánování. Psal jsem to jinde.

Splasklá nádrž je další z mnoha okolností.

Někomu se tohle prostě stát nemůže a basta :-)

  • Pro reakci na toto téma se musíte přihlásit.

Aktuálně v diskuzi

Ahoj, sháníme 6-tého do naší...
Dnes je neskutečný den, za hodinku...
V Kvanvaeru na Hitře sekají teď...
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/mpF1SY-QVm8?si=bZ0Sm2P3hgTU58p_" title="YouTube video...
Když už jsme u této výroby...
Chtěl bych poděkovat Tomovi Nakládalovi za...
Prodám Ryobi VS700AC s kabely. Končím...
Tresky jsou na hloubkách 50-120m. Chytáme...
Ahoj všem. Vracíme se ze Soroya....

Máme nový instagram!

No prostě to bude jízda, tak si to nenech ujít!