Úvodní stránka › Fóra › Diskuze mořského rybolovu › Spotřeba benzínu lodi a rychlost
- Toto téma obsahuje celkem 107 odpovědí. Do diskuze (26 diskutujících) se naposledy zapojil uživatel shark a poslední změna proběhla před 13 roky a 8 měsíci.
-
AutorPříspěvky
-
#16770 26.1.2011 v 16:23
A k čemu to je dobré,koho tím chceš ohromit?8-)
#3872 26.1.2011 v 16:38Při brouzádní po internetu jsem narazil na fórum, kde je uvedeno jak spočítat předpokládanou spotřebu a rychlost lodi. Bohužel je jen v eng. jazyku.
Spočítat rychlost je trochu složitější. Ovšem nic, co by se s kalkulačkou zvládnout nedalo.
Je potřeba pouze znát :
– celkovou hmotnost v kg
– HP motoru
– faktor profilu dna lodi (c)
Rychlost(v km/h) = ((HP/hmotnost)^0.5)*c
pozn.: stříška ve výpočtu je mocnina = HP/hmotnost umocňujeme na 0,5
Příklad :
Hmotnost lodi (včetně posádky) = 1580 kg
HP = 90
c = 195
U lodí používaných v Norsku je faktor c = 195. Na tom anglickém fóru jsou všechny parametry vztažené k anglickým jednotkám (tedy hmotnost v Librách, rychlost v mílích/hod a jiná kostanta. Já ji přepočítal tak, aby výsledek vycházel v km/hod.
Rychlost(v km/h) = ((90/1580)^0.5)*195 = 46,5 km/h
Odkaz na FÓRUM
Výpočet je samosebou přibližný a je vypočítána MAXIMÁLNÍ rychlost. Dá se s ním pracovat v některých plánovačích námořních tras.
====================================================
Výpočet spotřeby je jednoduchý.
Výpočet vychází z tzv. BSFC (brake specific fuel consumption), která je pro dvoutaktní motory 0,55 lbs/HP/hod při optimálním výkonu. BSFC se ale mění s výkonem motoru, takže při použití vyššího výkonu (vyšší rychlosti jak optimální = přidávání plynu) BSFC roste. Optimální výkon motoru (respektive křivku výkonu) naleznete v prospektech od daného typu motoru, nebo na stránkách jejich výrobce.
Hmotnost paliva/hod (v kg) = HP * 0,55 * 0,454 (převod liber na kilogramy)
Hustota benzínu = 0,75 kg/l
Objem paliva/hod (v l/hod) = Hmotnost paliva / 0,75
Příklad :
Motor 90 HP
Hmotnost spotřebovaného paliva = 90 * 0,55 * 0,454 = 22,473 l/hod
Spotřeba v literch/hod = 22,473 / 0,75 = 29,964 = 30 l/hod
Odkaz na FÓRUM
Výpočet je samosebou přibližný, ale dá se s ním pracovat v některých plánovačích námořních tras.
#16772 26.1.2011 v 17:29Zajímavé,
pro ty co nemají na lodi palivoměr jistě podnět k zamyšlení.
Ten kdo doléval ve velkých vlnách benzín 15 metrů od skály to jistě ocení.P.C.
#16773 26.1.2011 v 17:46Spotřeba benzinu byla a pro mne zůstane druhořadá. Ano předpokládaná spočítaná spotřeba je pro zajímavost. Jistě všichni uznáte, že záleží mimo jinéé i na tom, zda jedu proti přílivu, mořským proudům, ve vlnách a pod. Vždy si vozím patřičnou rezervu. Jezdím na ryby pro potěšení. Nikdy se mi zájezd do Norska nemůže co se týká nákladů rovnat 0:0. Prostě máme dobrou partu a o tom je to především. Provozuji i myslivost a tudíž vím o čem hovořím. Když k tomu připočítám cesty po světě za focením a filmováním podvodního světa atd., vydá to každoročně dost financí.Prostě koníčci něco stojí. Náklady na provoz lodi jsou a budou. Vše je však vyvážené příjemnými zážitky o které jde v první řadě. Jak praví jedno přísloví Asyřanů. Čas strávený na rybách se do života nepočítá.
#16774 26.1.2011 v 18:11No my tak za pobyt do 200 litrů. Pobyt 12-14 dní. Motor 40. Na lodi ve třech lidech.
#16775 26.1.2011 v 18:25Musím pochválit příspěvek pana kima,krásně jste odpověděl na spotřebu benzínu!Já tam jezdím relaxovat,nadýchat se čerstvého vzduchu dívat se na krásu kolem sebe a třeba jen tak přemýšlet jak je mi tam dobře a nic
mi nemůže zkazit náladu.Kdybych měla myslet na spotřebu benzínu
a propočítávat každou korunu,v tom případě bych raději zůstala doma
a šla na kapry k rybníku na náves8-)
#16776 26.1.2011 v 18:54Myslím, že príspevok od MifakM-a nebol ani tak o cene a počítaní nákladov, ale o množstve paliva, ktoré sme schopný minúť za nejakú vzdialenosť.
Ak jazdím každý rok na stejne miesto, tak je táto diskusia bezpredmetná. Po pár dňoch už každý vie, čo si motor vezme.
Ale ak jazdím každý rok niekam inam, tak sa to hodí. Raz sa nám stalo, (a stáva sa to vždy na začiatku pobytu, keď sa lieta po vode a hľadajú sa fleky), že sme skoro minuli aj rezervu, ktorú máme vždy sebou.
Ako informácia to nieje špatné.
Aj na cestu určite každý počíta spotrebu áut, a berie sa to ako samozrejmosť.
To Kim: Pripájam sa a fandím Asýřanům.
#16779 26.1.2011 v 19:24Díky Mifaku M, snad to některým pomůže pochopit, že když maj na laminátové lodi 9 ps motor a vezmou si 15 l nádrž benzinu, tak se asi nevrátí večer domů.
#16780 26.1.2011 v 19:51Souhlasím s Krakenem. Nechápu posádku, která si nevozí řádnou rezervu. Byl jsem několikrát svědkem, že šetřili a muselo se pro ně. Každý den doplňuji do plné nádrže a beru novou rezervu. Takže když vyjíždím mám k dispozici min. 35 litrů.
#16784 26.1.2011 v 21:14Souhlas s KIM a s KRAKENEM. Jenom bych ještě ze zkušeností podotkl, že spotřeba na vodě je stejně jako v autě velice závislá na stylu jízdy. Např. loni na Averoy pěkné lodě, motory jako nové, 30K a my na jedné lodi jsme jezdily podstatně více než posádka té druhé, jenže my na půl až třičtvrtě plynu a druhá posádka pořád naplno. V celkovém výsledku jsme projeli o dost méně než když se dá plný hřebík a davaj. A rozdíl v rychlosti je takřka neznatelný.
#16795 26.1.2011 v 22:32Tuto diskuzi jsem založil hlavně kvůli novým norkům, kteří nemají žádné zkušenosti se spotřebou lodních motorů a takto si jednoduše mohou alespoň spočítat kolik spotřebují benzinu (a jak velkou finančí rezervu mají počítat na PHM), nebo aspoň zhruba spočítat jak jejich loď rychle pojede.
Další věc je, že se dá odhadnout dosah lodi s plnou nádrží a uzpůsobit tak své trasy, případně vytyčit okruh kam až se loď dostane s bezpečnou rezervou k návratu.
#16801 27.1.2011 v 4:26Pane MifakM – je třeba ocenit Váš záměr. Doufejme, že některým tato diskuse dojde. Oba asi víme, že někteří lidé jsou nepoučitelní. Za ta léta co do Norska jezdím se dostatek paliva (resp. rezerva) v lodi každému sděluje a přesto se najdou jedinci, kteří to nechtějí pochopit až je pozdě. Pak mají větší náklady při odtahu. Co já vím si takovou asistenční službu musí zaplatit. Ještě bychom měli nováčkům sdělit jaké jsou základní signály – nemohu odjet – porucha – mávání vztyčeným veslem ze strany na stranu. Jednou při poruše motoru asi před 10 lety tento mnou vydáváný signál jeden nor pochopil, připlul a odtáhl mě do přístavu.
#16819 27.1.2011 v 10:21Společně s mapama, které tvoříš, další skvělá věc MifakM. Díky.
Kdybych věděl jakou budu mít přibližnou spotřebu a kolik km/hodinu mi loď pojede, tak budu moct naplánovat dle mapy jakoukoliv výpravu v okolí chaty s tím, že se nemusím bát toho, že mi dojde palivo. A rozhodně nepůjde o to, kolik mě to bude stát.
A na ty další okolnosti, kterých může být na moři požehnaně budu mít rezervu v záložním kanystru.
Jasně – kdo jezdí cca do vzdálenosti 1/2 hodiny cesty lodí od chaty, tak tohle vůbec nepotřebuje vědět nebo číst. Ten kdo se vydává 1 a víc hodiny jízdy lodí od chaty by už sakra počítat měl.
Další okolnosti, které mohou sežrat hodně pohoných hmot:
– Příliv, odliv a drift – a já chci být na tom pravém místě, kde berou a tak stále popojíždím na to top místo
– Vlny – při jízdě z chaty na vytipované místo a při návratu na chatu,
prostě při delších jízdách
– Popojíždění za rybou o kterou bych nechtěl přijít – no nesmí to být ponorka 🙂
– Dopředu vytipované místo se ukázalo jalové a pak další nepředpokládané jízdy
– Nesourodá a netolerantní posádka jedné lodě – protože se předem nedokázali dohodnou, já jedu pilkrovat, tak druhej je “nasranej” protože on chce menší hloubky na přívlač a třetí bručí – tady chytat ty mřenky nebudu tady nmic pořádného nechytnem, jedeme na volné moře
– Když se dvě posádky dvou lodí dohodnou, že pojedou spolu a jedna loď najednou neni vidět – jezdí se pak sem tam a přemítá se co se jim stalo
Atd,atd,atd,atd těch dalších okolností je mnoho a ono zrovna začalo tak foukat a vlny jsou čím dál tím větší a návrat už netrvá hodku ale klidně 2 nebo 3…..
Myslím, MifakM, že tento tvůj topik by měl být skoro latinou.
Je mi naprosto jasný, že tady nejde o šetření peněz!
Nikdo si nezapomene vzít si na loď prut nebo nástrahy, ale už jsem viděl pádlující posádku, protože jim došel benzín, protože ho nikdo nedolil ani nevzal zásobní kanystr.
#16820 27.1.2011 v 12:12Připojuji se k ocenění Mifakova příspěvku: ačkoli pro mne Norsko funguje jako nejlepší “nervové sanatorium” a tam už nic moc nepočítám, díky těmto vzorečkům si už tady mohu zjistit, jak daleko se v nové lokalitě zhruba dostanu. Stanovím “akční rádius” přesněji než jen “by voko”, a mám tak alespoň co dělat v době stříhání metru… Finnmark za (doufám) 102. A velké díky, Mifaku.
#16829 27.1.2011 v 15:34Pro ty,co se jim nechce trávit svůj drahý čas s kalkulačkou.Každá nádrž má svůj ukazatel,takže pokud chcete v pohodě dojet zpátky,stačí jednoducé pravidlo,na cestu zpět se otočit,když mám v nádrži něco málo nad polovinu.Je třeba počítat s vlnama,protivětrem,velkou váhou úlovků…:-D no a v neposlední řadě není k zahození mít v lodi kanystr s dalším palivem.Praktikujeme to tak roky,večer dotankujeme a ještě se nám nestalo,že bychom nevyšli.Počítat si spotřebu a podle toho jezdit pro mě nemá smysl-stáří motoru,styl jízdy,povětrnostní situace…….nechtěl bych se dožít toho,že soudruzi z NDR někde udělali chybu…:-P Ale každý ať si dělá dle své chuti.
-
AutorPříspěvky
Pro reakci na toto téma se musíte přihlásit.
Úvodní stránka › Fóra › Diskuze mořského rybolovu › Spotřeba benzínu lodi a rychlost