Ahoj Soroyáci, je před námi 2023
Jaké máte očekávání od nadcházejícího roku? Samozřejmě mam na mysli pozitivní očekávání v podobě úlovků.
Nový osobní rekord, nebo chytit poprvé konkrétní rybu?
Ahoj Soroyáci, je před námi 2023
Jaké máte očekávání od nadcházejícího roku? Samozřejmě mam na mysli pozitivní očekávání v podobě úlovků.
Nový osobní rekord, nebo chytit poprvé konkrétní rybu?
přímo před Hasfjordem na zlomu 100m byl zaseknut obrovský halibut. První půl hodinu bylo na vážkách, jestli je to vázka, nebo velká ryba, ale náhle bylo jasno.
Halibut se rozjel a nedal se snadno. Po celkem 3 hodinách se konečně objevil u lodi
Po šetrném uvázání se podařilo změřit
celkem 232cm , dle tabulky vychází hrubá hmotnost kolem 190 kg
Odpovědět
Obrovská gratulace! Hasfjord docela sleduji a myslím, že je to největší halibut tohoto místa.
Odpovědět
co se týče halibutů chycených hosty z Hasfjordu, tak je to největší kus za posledních 6 let, druhý největší byl v říjnu 2017 a měl 214cm, také chycen před Hasfjordem
Halibutů nad 150cm je nespočet
Druhá polovina srpna a září je na ně ideální
Odpovědět
občas se i něco nepovede
jednou za čas někdo neodhadne mělčinu a zachytí motorem nebo vrtulí
Při nejlepším je poškozena pouze vrtule. V horším případě se odře i spodní noha motoru.
V nejhorším případě se tato spodní noha poškodí. V čem je takový problém? Je v ní uložena hřídel pohonu a převody.
Samotná hřídel se dá poškodit i velmi nešikovným úderem do vrtule, pokud pak není hřídel rovná, tak to hází do boku a nelze používat.
Samotná vrtule se dá vyměnit , snadno a rychle a relativně levně, otázka pár tisíc noků, dle typu motoru.
Pokud je ale poškozena i hřídel, tak se bohužel musí vyměnit celá spodní noha motoru, která v závislosti na typu motoru stojí veliké desítky tisíc noků.
Opravdu můžeme doporučit kvalitní cestovní pojištění, které kryje i poškození pronajatých věcí
Dokonce si myslim, že i rybolovnorsko nabízí zprostředkování tohoto pojištění. Není to nejlevnější, ale když to rozpočítáte na posádku a zohledníte, co vše to pokrývá, tak je to vlastně levné.
Foto je z předešlého týdne, spodní noha jen poškrábaná, byla účtována menší částka na kompenzaci a vrtule.
Jméno hosta a situace, jak se to stalo je bezpředmětné, i mě se kdysi povedlo odpálit vrtuli u pobřeží, když sem u břehu vysazoval norky
Jen na sebe buďte opatrní. Vrtule se vymění, ale pokud si poškodíte loď ve špatném počasí, následky můžou být katastrofální.
mějte se
Odpovědět
Odpovědnost za škody způsovené na člunu můžete pořídit zde https://rybolovnorsko.cz/allrisk-a-s/
Odpovědět
Příroda se otáčí k pozimnímu slunovratu, ale rybolov je stále velmi dobrý.
Odpovědět
V září připlouvají halibuti velmi blízko ke břehu a dají se velmi účinně lovit na malé hloubce 20-30m.
Odpovědět
Vaagan 27.8.-7.9.2023
S odstupem času, něco málo k letošní výpravě na Soroya. Vyrážíme o týden déle než obvykle. Bohužel na poslední chvíli o jednoho méně, takže jedeme v pěti lidech. Cesta Pobaltím je v pohodě, nevýhoda je trajekt v Tallinu, který je na čas. Auto tradičně s CARENTU Brno (není co vytknout) a proclení alkoholu těsně před Kilpisjarvi. Průjezd hladký bez kontroly. Trochu nás potrápily mlhy ve Finsku. Ubytování Vaagan jako každý rok je sice ok, ale už by to chtělo vyměnit například sporáky, kde se nedá prakticky vařit! Když mě Ahmed vidí koukat do skříně s nádobím, chytá se za hlavu, že zapomněl na nové pánve, ale že je má na hotelu a doveze je. Jak známe nory, nic neodvezl. 😊 I mrazáky řístavu už mají nejlepší za sebou.
První velké překvapení nás čeká v přístavu, na vodě jsou jenom 3 lodě, vše ostatní už na suchu. Dozvídám se od Ahmeda, že nejsou lidi a vlastně sezónu končí prakticky o měsíc dřív. Snažím se mu vysvětlit, že ceny, které nastavil jsou už opravdu vysoko, že zdražili v Evropě energie až o 50% a rybáři raději jedou do středního Norska na týden. Vrací mi odpovědí, že u nich se taky trochu zdražilo, ale že v roce 2024 zdražovat nebude. Další debata se rozvíjí kolem limitů, registrace úlovků… a hlavně kolem halibuta. Striktní doporučení, že můžete brát halibuta pouze od 100-130cm trochu kalí nadšení z možnosti zkoušet ulovit trofejní kus. Chápu důvody, ale mají zákon a ten je platný, tudíž by doporučení mělo zůstat doporučením a „prosbou“ o dodržování, nikoliv opravdu urputným vysvětlováním, ať halibuta nad 130cm prostě pustíte. Jen na okraj, my nechytili ani jednoho, ale taky jsme to skoro nezkoušeli. Náš cíl byli okouníci, a ti se dařili (velikost 50-55cm) na hloubkách 200-260m. Dle souřadnic od kolegů (díky Stando a Michale), větší se nepodařil. Tresky byli od 60-100 cm celkem bez problému. Na šelfu jsme byli jednou. Nachytali jsem naprosto bez problémů.
Jo a kupodivu nerostli moc houby, bylo sucho. Zapršelo v půlce pobytu a za dva dny už lezly.
Cesta zpátky ubíhala v pohodě až na hranice. Opět přechod Kilpisjarvi (nějak jsme si ho oblíbili), na semaforech zelená, tak jedu. No a kdo to zná tak cca 8km za přechodem je benzínka. Tam jsme nedojeli, cca 5km za přechodem majáky a finský policista nás vrací zpět na celnici. Strategicky parkuji vedle něho na parkoviště, s úsměvem mi oznamuje, že já mám zaparkovat v garáži. 😊
Kompletní prohlídka vozu, vyložit a zvážit ryby, do auta pejsek a pročuchat, kompletní kontrola všech prostor v autě i pod kapotou a všech tašek včetně oblečení. Víme, že máme vše v pořádku, ale i přesto koukáme jak puci co se děje. Pětkrát dotaz kolik jste toho chytili, kolik koupili, kolik toho vezete a proč. Po 2,5 hodinách úsměv, zabalte si a přejeme šťastnou cestu. Když nakládáme, tak jen mezi řečí dojde dotaz na auto… odkud je a čí je apod….najednou nám to dochází, že na základě lustrace SPZ jsme byli odchyceni a vrácení na celnici. Zkrátka někdo před námi, kdo měl auto z půjčovny carrent asi prohlídkou jako my neprošel.
Odpovědět
S odjezdem posledního turnusu v neděli 8.10 jsme oficiálně uzavřeli letošní sezonu
Nekompromisně přichází zima, poprašky sněhu, v noci kolem nuly
My sme vyuzili dostupnosti štěrku a mechanizace a udělali sme "před zimní"úpravy kolem pejsků, kde sme vyhrábli a upravili povrch, aby byl větší a lépe udržovatelný na zimu
Pro stovnání je tam foto malého bagříku, se kterým tady jezdíme my a velké mašiny, která tu v zimě udržuje silnice
Odpovědět
podzim je také časem přesunu velkých stád sobů na pevninu, aby přes zimu měli větší pastviny.
Transport velké části stáda, které skýtá přes 4.000 ks se provádí nákladní lodí, která pojme 600-700 sobů a přesun se vždy provádí na koci Hasfjordu.
Nás standartně oslovují Sámové, jestli jim pomůžeme s krátkými transporty lidí od nás z mola k sobíkům, takže při jednom takovém výletu jsem pořídili pár fotek
Odpovědět
Pravděpodobně poslední fotky úlovků, protože jak píše Míša, zima se nekompromisně blíží.
Odpovědět
První zimní bouře přešla, na Soroya hodně přituhlo. Moře bylo parádně rozdováděné.
Odpovědět
Zdarec Naki, bylo by možné...
Jak vidite,tak mame novou grafiku...
https://kart.kystverket.no Vpravo nahoře rozklikni temalagsverger...