Úvodní stránka › Fóra › Diskuze mořského rybolovu › Placení mýtného na silnicích/dálnicích v Norsku
- Toto téma obsahuje celkem 73 odpovědí. Do diskuze (28 diskutujících) se naposledy zapojil uživatel janka a poslední změna proběhla před 6 roky.
-
AutorPříspěvky
-
#33939 1.4.2012 v 10:40#33945 1.4.2012 v 12:07
Můžete popsat někdo podrobněji cestu do středního Norska přes Švédsko .Dík.
#33946 1.4.2012 v 12:16Za používání silnic a dálnic neplatí uživatelé v Norsku jednu souhrnnou částku tak, jak je tomu v ČR, nýbrž různé a proměnlivé poplatky při vjezdu do některých měst, průjezdu nově postaveným úsekem dálnice, přejezdu přes nově postavený most či průjezdu tunelem. Na hlavních příjezdových tratích lze mýtné zaplatit v euro.
Ceny se pohybují od 15 do 300 NOK pro vozidla do hmotnosti 3500 kg. Těžší vozidla platí většinou dvojnásobek. Mýtné pro vjezd do hlavního města Oslo je od 1. 7. 2008 ve výši 25 NOK za vůz do 3500 kg a 75 NOK pro těžší vozidla.
V posledních letech se vybírání mýta v některých městech automatizuje. Při vjezdu do Oslo řidič projede mýtnou bránou a nezastavuje. Pokud je vozidlo vybaveno předplatnou elektronickou kartou, průjezd se z karty odečte. Více informací naleznete na http://www.autopass.no, kde lze rovněž registrovat automobil a jeho SPZ s uvedením čísla kreditní karty, ze které se jednotlivé průjezdy odčítají. Ostatní, tj. předem neregistrovaná vozidla jsou při průjezdu vyfotografována a platba se uskuteční po průjezdu. Řidič vozidla buď do tří dnů zaplatí dlužnou částku v hotovosti na čerpacích stanicích ESSO nebo na centrále výběru mýtného v centru Oslo nebo mu do 3 měsíců přijde poštou na domácí adresu faktura. Vozy registrované v zahraničí eviduje společnost Euro Parking Collection se sídlem v Londýně, která zašle fakturu zahraničním návštěvníkům, avšak již navýšenou o určitý poplatek.
Některé vnitrozemské silnice protínající pohoří a náhorní plošiny (včetně hlavních tahů) bývají v zimě uzavřeny a jsou sjízdné prakticky pouze v období červen-září. Přibývá tunelů, které dopravu usnadňují. Dopravní informace lze v Norsku získat na telefonní službě 175 nebo na http://www.vegvesen.no.
Osobní automobily, nákladní automobily a autobusy mohou být kontrolovány z hlediska dodržení povoleného zatížení. Za překročení se vybírají vysoké pokuty. V zimních měsících bývá především kamionům kontrolována vybavenost řetězy a zimními pneumatikami – zjištěné nedostatky mohou být potrestány zákazem jízdy a pokutou.
Parkovné se platí nejčastěji v automatech (často i platební kartou), při nesprávném parkování lze téměř s jistotou očekávat pokutu ve výši od 500 NOK. Při nedodržení povolené rychlosti se výše pokut pohybuje od 600 NOK. Povolená rychlost v obci je 50 km/hod. (vedlejší ulice měst např. v Oslo v naprosté většině 30 km/hod), mimo obec 80 km/hod., pokud není upraveno jinak (na mnoha úsecích 60, 70 km/hod.). V Norsku je jen velmi omezený počet kilometrů dálnic, na většině je nejvyšší povolená rychlost jen 90 km/hod. Pouze na několika krátkých úsecích je povolena rychlost 100 km/hod. Pro řidiče platí zákaz telefonování mobilním telefonem za jízdy, pokud nemá k dispozici „handsfree“ zařízení (pokuta 600 NOK). Při řízení je tolerována hranice 0,2 promile alkoholu v krvi.
Od 1. března 2007 byla jako povinná výbava řidičů stanovena alespoň jedna reflexní vesta, kterou musí mít ve voze na dosah ze sedadla řidiče. Vestu musí obléknout řidič, nebo kdokoliv další při vystoupení z vozidla, které muselo zastavit na vozovce. Vesta musí odpovídat oficiálním technickým standardům a musí se dát vyprat.
Osobní automobily ani turistické autobusy nesmějí tankovat barvené pohonné hmoty („avgiftsfri diesel“), ty jsou povoleny pouze pro zemědělské stroje.
#33947 1.4.2012 v 12:35vaclav toman napsal:
Můžete popsat někdo podrobněji cestu do středního Norska přes Švédsko .Dík.
Kam přesně jedeš? Ono střední Norsko je oblast dlouhá zhruba 750 km vzdušnou čarou 🙂
#33948 1.4.2012 v 12:50vaclav toman napsal:
Můžete popsat někdo podrobněji cestu do středního Norska přes Švédsko .Dík.
No ja bych rekl, ze to ma smysl od destinaci, ktere zacinaji cca 200km severne od Trondheimu. Staci se podivat na Google mapy.
Cesta je pak jednoducha – CZ ( – PL pro severomoravaky ) – DE a pote bud Sassnitz – Trelleborg (preferuju ja) nebo Rostock – Gedser + Oresundsky most nebo Puttgarten – Rodby + Oresundsky most. Pak pokracovat na sever po E6 k Helsingborgu a tam smer Jonkoping – Stockholm po E4. Porad na sever po E4 az do Sundsvallu a pak je to uz otazka kam clovek jede…
Vsechny radobymale cesty oznacene v mape jako Exx jsou krasne a paradne se po nich frci. Jezdim tama ze Sundsvallu pres Vilhelminu, Storuman a Sorsele na Saltstraumen a vsechny cesty vcetne tech malych jsou rychle a prazdne.
PS. Pozor na jizdu v noci. Ve Svedsku je hodne zvere… Sami Svedi jezdi v noci neradi.
#33949 1.4.2012 v 13:07Ono se dá jet i vnitrozemím. Nemusí člověk zajíždět až do Stockholmu.
Jezdíme k ostrovu Vega. Začátek stejně jako bestik – trajekt Sassnitz-Trelleborg, pak do Jonkopingu stejnou cestou. Pak ale jedeme středem Švédska na Kristinehamn (26) – Mora (E45) – Ostersund – Krokom. Tam se dá odbočit na Trelleborg a směr Hitra, Bakkan Wahl, Lyosundsed (E14), nebo pokračovat dále na sever buď dále po E45, nebo na Vegu přes náhorní plošinu Valsjoben po 340 (taková pašerácká stezka, ale s novým povrchem). Na norskou E6 se pak napojujeme kousek před městem Grong. Takže tato trasa se dá využít i na Viknu.
Pokud by jsi jel k Mo i Rana (nebo výšeji) jel bych dále Švédskem po E45 až k městu Storuman a tam odbočil na E12, která tě k Mo i Rana zavede.
Tady jsou fotky z parkoviště u přechodu SWE-NOR ve Valsjoben (foceno 14.6.2011 ve 23:30)
#33951 1.4.2012 v 13:22Jinak celou trasu Trelleborg – Valsjoben si muzes projet pomoci street view na Google mapach. A mas prehled jake to jsou silnice. To obecne plati temer o vsech silnicich ve Svedsku i v Norsku.
#33969 1.4.2012 v 16:51To sroubek282 nevis kolik dela to navyseni,kdyz dojde ta faktura z Londyna dik
#33972 1.4.2012 v 17:12jezdíme na Smolu. Dík za odpovědi
#33982 1.4.2012 v 19:282 MifakM: jak to Švédsko vychází časově? Letos jedeme na Vegu a zatím jsem plánoval klasiku přes Norsko, nemaje větších zkušeností ze Švédska.. Sice mi různé plánovače ukazujou zajímavé trasy přes Švédské vnitrozemí, ale trochu mám obavy z těch silnic nižších tříd.. posledně jsme si jednu takovou střihli (zkratka 🙂 ) v Norsku a byla to šílenost – k samým krouceninám a kopcům se přidala v noci mlha.. takže jsem pro letošek nechtěl riskovat cokoliv nižšího než I. třídy… tímto jsem ale nahlodán.. takže?
#33991 1.4.2012 v 19:482 OBr
Jeli jsme naprosto v klidecku, zadne honeni – jizda na spotrebu.
Ze Sassnitzu jsme jeli prvním nočním trajektem (odjezd 2:15). Z Trelleborgu jsme vyrazili v 7:30 na přechodu do Norska jsme byli ve 23:30, takze cele Svedsko cca 16 hodin včetně několika přestávek a tankování. Předpokládám že na Vegu pojedete trajektem z Hornu, takže tam by jste mohli být z přechodu asi za 5 hodin pohodovou jízdou. Takže někdy kolem 6:00 ráno (při využití stejné trasy a stejného trajektu jako my)
Ty cesty po kterých jsme jeli mi, byly naprosto pohodové. Žádné tankodromy jako je znáš z ČR 🙂 Malý provoz, žádné kontroly. Cestou bylo i na co se dívat, zvláště ve vnitrozemí Švédska a pak na náhorní plošině k přechodu. Výjimka je jižní část Švédska, ale to znáš. Pokud budeš mít zájem můžu Ti poslat kompletní itinerář a popis cesty (včetně vyznačení tankování – kde jsou benzinky otevřené 24 hod).
#33998 1.4.2012 v 20:062 MifakM tak pokud bys měl i itinerář, bylo by to luxusní(hlavně ty benzínky) … pošli mi to kdyžtak na o.brichta@seznam.cz.
Na Vegu jedeme opravdu z Hornu, jen do Švédska nejezdíme trajekty, ale přes mosty. Nemusíme honit konkrétní čas a cenově to vyjde taky trošičku lépe, akorát si neodpočineme na trajektu..to je jediná nevýhoda. Díky moc za tip.. už se těším na novou trasu 🙂
#34000 1.4.2012 v 20:12Tak kdo by měl zájem tak itinerář je na uložto. Je ve formátu XLS, velikost 8,87 MB (jsou tam fotky ze street view nebo z leteckých map) :
Benzinky které mají 24 hod otevřeno jsou v itineráři jako místa k tankování.
Pokud budete mít nějaké otázky k tomu itineráři, ptejte se do SZ.
#34036 2.4.2012 v 6:242 MifakM: díky moc
#34042 2.4.2012 v 7:08treska008 napsal:
To sroubek282 nevis kolik dela to navyseni,kdyz dojde ta faktura z Londyna dik
ne to nevím,my platili dycky hotově,možná to bude vědět Mifakm..
-
AutorPříspěvky
Pro reakci na toto téma se musíte přihlásit.
Úvodní stránka › Fóra › Diskuze mořského rybolovu › Placení mýtného na silnicích/dálnicích v Norsku