Nápověda Doporučujeme:

Vestfjorden Brygge 1/2

Při výběru místa pro výpravu do Norska v roce 2010 jsem přihlížel k tomu, že jsem chtěl tentokráte vyjet o něco výš na sever Norska, než jiné roky. Nakonec z veliké nabídky vyhrál Vestfjorden Brygge v komuně Steigen, mezi městy Bodo a Narvik. Chata se nachází na pevnině, přímo proti jižnímu cípu Lofot. Červen od 9.6. do 24.6. včetně cesty, měl být pro nás termínem vhodným pro lov větších ryb, různých druhů a i příjemnějším počasím, než by byl termín v jarních měsících.

westfjorden_brygge_1_1

Cestování

Tras se nabízelo několik. Nakonec jsme se odhodlali pro časově delší, přesto pro řidiče méně náročnější trasu – Z Jindřichova Hradce do Ústí nad Labem. V Německu kolem Drážďan a Berlína. Kolem Polského Štětína, Koszalin do Gdaňsk = 1000 km. Z Gdaňsk trajektem společnosti Polferries do Švédského Nynashamn u Stockholmu. Dále směrem Gavle, Umea, Skelleftea a po silnici číslo 95 směrem na severozápad do Norska. Dále po již Norské hlavní silnici E6 do Fauske a směrem na poloostrov Steigen až do osady Helnesund, kde stojí chata Vestfjorden Brygge = 1500 km. Několik lidí mě zrazovalo před cestou Polskem. Nejhorší úsek cesty na celé trase byl v Německu, před hranicemi s Polskem. Tamní cca 20 km úsek staré dálnice, je opravdu tankodrom. Na výše popsané trase Polskem jsou silnice mezi obcemi ve výborném stavu. Jsou široké a bezpečné. V obcích je stav silnic přesně takový – hrozný – jako u nás. Čím více jsme se blížili k městu Gdaňsk, tím je větší hustota obcí. Posledních cca 100 km se jede 2 hodiny. Celkem 386 km Polskem, jsme zdolali za 5 hodin s třemi přestávkami. Z Polska do Švédska jsme se směrem tam přepravili lodí Baltivia a směrem zpět lodí Scandinavia. Předem jsme si zakoupili neměnné a nevratné palubní lístky.

westfjorden_brygge_1_6

Výhodný tarif

Nejvýhodnější varianta pro dvě auta a šest cestujících – jedno auto + řidič a druhé auto +5 lidí. Dvě kajuty pro čtyři lidi. Nemám tušení, jestli je to tak pokaždé, ale směrem tam jsme dostali krásné prostorné kajuty s širokými postelemi, umyvadlem a i okýnkem. Zpět to byla kobka, kde se dva lidi v uličce mezi palandami nevešli. Nakonec i takto se člověk vyspí pohodlněji než v autě. V každém případě trajekty směrem tam i zpět vyplouvají v 18:00 a do cíle své plavby připlouvají okolo 13. hodiny druhý den. Takže si pohodlně všichni odpočinou před další cestou. Mimo jiné Polské 12,5° pivo Žyviec je výborné uspávadlo i když 0,3 litru stojí 7 zlotých. Umíchaná 2 vajíčka s jednou houskou a jedno kafe vyšlo na 40 zlotých. Zvláštností bylo to, že se v restauracích na trajektech dalo platit pouze PLZ a SEK. Eura nebrali. Jejich měnící automat na Baltivii byl totální zloděj. Na Scandinavii byla směnárna a to celkem už šlo. Nakoupení měny doma by v každém případě vyšlo líp. Cestování Švédskem je prostě parádní. Na hlavích tazích, jejich jeden jízdní pruh, s rozšířením na dva jízdní pruhy po pár kilometrech v jednom směru a na střídačku v protisměru, umožňuje jet plynule bez zdržování se za pomalejšími vozy. Mezi směry tam a zpět jsou svodidla a tak nehrozí vjet do protisměru. Cestovatel jede většinou lesem, kdy od krajnice je několik metrů vysekaný veškerý podrost. Na vedlejších silnicích se skoro s nikým člověk nepotká a většinou je povolená rychlost 100Km/h.

westfjorden_brygge_1_7

Pozor na zvěř

Není výjimkou, že se potkáte se soby a sem tam i s losem. Obával jsem se malé hustoty čerpacích stanic a tankování kartou, ale ani toto nebyl vůbec žádný problém. V každé obci je i několik pump a kartou natankuje každý. Nic není složité. Některé pumpy měli otevřeno od 7:00 do 24:00 hodin. Cestovalo se nám v červnu velice dobře i proto, že čím jste blíž k severu, tím je více světla. Noc je nocí pouze podle hodin. Celá cesta včetně 19 hodinového trajektu, trvala 60 hodin.

westfjorden_brygge_1_2

Na místě

Chata Vestfjorden Brygge stojí přímo u vody. V přízemí je byt pro 6 lidí. Tři ložnice po dvou postelích. Na oknech jsou rolety, tak nikdo nemusí mít strach, že za bílých nocí kvůli světlu neusne. Kuchyně je prostorná a klasicky vybavená. Koupelna se sprchou a záchodem je taky prostorná a jako nová. V prvním patře jsou dva byty, každý pro čtyři lidi. Součástí bytů je společná místnost na sušení oděvů a nerezový pult na úpravu filetů opět se sladkou vodou. Pro větší byt je přidělený 300 L mrazák a pro menší byty jsou 150 L mrazáky. V chatě je možnost připojení na internet pomocí WIFI. Hned u chaty je plovoucí molo, které klesá a stoupá během dne i o 2,5m. K dispozici jsou dvě hliníkové lodě Kvaerno s 50HP motory a dvě plastové lodě Qyen se 40 HP. Všechny lodě mají volantové řízení, echolot s GPS. Mám podezření, že Kvaerna jsou určené pro byty po 4 lidech a Qyen pro byt pro 6 lidí. Na plovoucím molu se nachází krytá filetárna se sladkou vodou. Vedle chaty stojí KUVEN. Kruhový domek určený na grilování, ale když jsme se pokusili grilovat, tak vevnitř bylo jako v udírně. Výhled na moře je směrem k Lofotům a ty jsou za lepšího počasí vidět.

westfjorden_brygge_1_5

Rybolov

Možná, že jsme měli štěstí, možná ne. Potkali jsme se tam s partou Čechů. Nachytáno měli tři dny před odjezdem a tak se věnovali lovu halibutů. Chytili několik halibutů okolo 1 metru od 10 do 14 kg. A tím jsme se nechali ovlivnit i my. Ale zpět na začátek. Při předávání lodí je nutné pořádně prohlídnout motor a hlavně vrtule. Jakékoliv odřeniny i třeba barvy je třeba zapsat do předávacího protokolu. Záloha byla 1000 Nok za 1 loď a vztahovala se i na vybavení chaty. Na jedné naší lodi ( měli jsme obě Qyen ), byla vrtule zničená a tak jí museli vyměnit. Cena jedné vrtule 2000 NOK. Okolí je plné ostrovů a ostrůvků a i když se zdá, že člověk vyjede na volné moře, je tam spousta podmořských skal. Příliv a odliv dělá své a tak jen díky GPS a mapy v něm, jsme nic nepoškodili. Němci, kteří vystřídali Čechy, hned druhý den urvali celý spodek motoru a to nám na GPS ukázali, že jeli na ryby tam a pak zpět úplně stejnou trasou. GPS zaznamenává každou trasu a tak se dá přesně jezdit po stejných trasách nebo se vracet na úspěšná lovná místa.

westfjorden_brygge_1_4

Přejít na:

 

Autor: Vlkouš

Foto: Vlkouš

Tento článek zatím nikdo nekomentoval, buďte první!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Lokality

Bakkan Wahl

Soroya

Seter Brygge

Madagaskar

Maledivy

Poslední fotogalerie

Madagaskar » listopad 2022

Maledivy » únor 2022

Tanzanie » Listopad 2022

Anketa

Jak hodnotíte system registrací a vývozu ryb?

(7)
(23)
(186)
(29)

Nahrávání ... Nahrávání ...